Klient
Beredd
Kategori
ecom
Services
SEO
Konsulter
Frida Jungermann
Theodor Lindfors
Tove Nilsson
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Beredd, en e-handelsaktör inom friluftsliv, outdoor och äventyr, stod inför utmaningen att öka sin digitala närvaro i en marknad som kännetecknas av hög konkurrens. Med ett brett sortiment av kvalitetsprodukter, behövde de en strategi som inte bara förbättrade deras synlighet utan också användarupplevelsen på deras hemsida.
E-handeln inom friluftsliv och outdoor är en marknad med hög konkurrens och välkända aktörer. Med detta kommer likaså hög konkurrens på sökmotorer för relaterade produkter till branschen. Trots att Beredd har ett brett utbud av produkter är aktören relativt ung på marknaden och därmed behövdes en genomtänkt och ambitiös SEO- strategi för att lyckas med målet om ökad organisk synlighet.
Bonzer implementerade en mångfacetterad SEO-strategi som bland annat inkluderade:
Bonzer utförde en noggrann analys för att identifiera vilka produktkategorier Beredd hade potential att utöka inom sin e-handel. Detta ledde till att e-handelsplattformen uppnådde en avsevärt förbättrad synlighet för kommersiella sökord, vilka nu mer exakt återspeglar Beredds sortiment. Genom att optimera kategoriseringen av produkterna har vi lyft användarupplevelsen, vilket gör det smidigare för kunderna att lokalisera exakt det de letar efter.
Menyn på hemsidan genomgick en omfattande redesign för att inkludera de nya kategorisidorna och för att göra navigeringen mer intuitiv. Denna förändring var avgörande för att återspegla Beredds utökade kategoriträd men också för att underlätta för kunderna att snabbt och effektivt hitta de produkter de söker.
För att ytterligare stärka Beredds position på marknaden och öka deras synlighet i sökmotorerna, utvecklades en omfattande contentstrategi. Denna strategi var inriktad på att identifiera och integrera ett bredare spektrum av kommersiella sökord som är relevanta för Beredds kategorier, produkter och bransch. Genom att analysera sökdata och kundbeteenden kunde vi skapa innehåll som inte bara lockade till sig rätt publik utan som också konverterade besökare till kunder.
Strategin har hittills gett följande resultat:
Beredds utveckling i organisk trafik och organiskt trafikvärde
+94 %
i organisk trafik
+56 %
i organiskt trafikvärde
+50 %
i totalt antal organiska sökord
+101 %
i sökord placerade på sida 1 på sökmotorer
+187 %
i organiska konverteringar
Beredds fall visar på vikten av en holistisk SEO-strategi som inte bara fokuserar på sökord och synlighet, utan också på användarupplevelsen. Genom att kombinera tekniska förbättringar med en stark contentstrategi, kunde Beredd stärka sin position på marknaden och locka till sig nya kunder.
Projektet har i skrivande stund pågått i snart ett år. Vi ser fram emot att vidareutveckla Beredds SEO framöver för att driva upp resultaten ytterligare.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.