Case

Beredd’s SEO-resa med Bonzer: +187 % i organiska konverteringar

Klient

Beredd

Kategori

ecom

Services

SEO

Konsulter

Frida Jungermann

Theodor Lindfors

Tove Nilsson

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Bonzer har överträffat våra förväntningar. De är inte bara trevliga, tillmötesgående och villiga att gå "the extra mile" utan också extremt duktiga på sitt hantverk. Resultatet av detta är att vi, på knappt ett år, har dubblat vår organiska trafik.

Stefan Berg
Beredd

Bakgrund

Beredd, en e-handelsaktör inom friluftsliv, outdoor och äventyr, stod inför utmaningen att öka sin digitala närvaro i en marknad som kännetecknas av hög konkurrens. Med ett brett sortiment av kvalitetsprodukter, behövde de en strategi som inte bara förbättrade deras synlighet utan också användarupplevelsen på deras hemsida.

Vill du ha mer organisk trafik och fler konverteringar? Få en gratis, skräddarsydd SEO-analys här

Utmaningen

E-handeln inom friluftsliv och outdoor är en marknad med hög konkurrens och välkända aktörer. Med detta kommer likaså hög konkurrens på sökmotorer för relaterade produkter till branschen. Trots att Beredd har ett brett utbud av produkter är aktören relativt ung på marknaden och därmed behövdes en genomtänkt och ambitiös SEO- strategi för att lyckas med målet om ökad organisk synlighet. 

Strategin i stora drag

Bonzer implementerade en mångfacetterad SEO-strategi som bland annat inkluderade:

Uppsättning av (många) fler kategorisidor

Bonzer utförde en noggrann analys för att identifiera vilka produktkategorier Beredd hade potential att utöka inom sin e-handel. Detta ledde till att e-handelsplattformen uppnådde en avsevärt förbättrad synlighet för kommersiella sökord, vilka nu mer exakt återspeglar Beredds sortiment. Genom att optimera kategoriseringen av produkterna har vi lyft användarupplevelsen, vilket gör det smidigare för kunderna att lokalisera exakt det de letar efter. 

Menyändringar

Menyn på hemsidan genomgick en omfattande redesign för att inkludera de nya kategorisidorna och för att göra navigeringen mer intuitiv. Denna förändring var avgörande för att återspegla Beredds utökade kategoriträd men också för att underlätta för kunderna att snabbt och effektivt hitta de produkter de söker.

Innehållsstrategi

För att ytterligare stärka Beredds position på marknaden och öka deras synlighet i sökmotorerna, utvecklades en omfattande contentstrategi. Denna strategi var inriktad på att identifiera och integrera ett bredare spektrum av kommersiella sökord som är relevanta för Beredds kategorier, produkter och bransch. Genom att analysera sökdata och kundbeteenden kunde vi skapa innehåll som inte bara lockade till sig rätt publik utan som också konverterade besökare till kunder.

Resultat

Strategin har hittills gett följande resultat:

Beredds utveckling i organisk trafik och organiskt trafikvärde

The numbers

+94 %

i organisk trafik

+56 %

i organiskt trafikvärde

+50 %

i totalt antal organiska sökord

+101 %

i sökord placerade på sida 1 på sökmotorer

+187 %

i organiska konverteringar

Slutsats och fortsättning

Beredds fall visar på vikten av en holistisk SEO-strategi som inte bara fokuserar på sökord och synlighet, utan också på användarupplevelsen. Genom att kombinera tekniska förbättringar med en stark contentstrategi, kunde Beredd stärka sin position på marknaden och locka till sig nya kunder.

Projektet har i skrivande stund pågått i snart ett år. Vi ser fram emot att vidareutveckla Beredds SEO framöver för att driva upp resultaten ytterligare.

Vill du bli vår nästa framgångshistoria? Börja med en gratis, skräddarsydd SEO-analys här

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.