Uppdaterad 30. augusti 2022 av Måns Brandt

SEO konsultering → Så får du den bästa rådgivningen

SEO konsultering → Så får du den bästa rådgivningen

De stora sökmotorerna uppdateras ständigt och likaså vårt sökbeteende. Därför är det viktigt att du som företag har kontroll över din organiska positionering om du vill synas bland sökresultaten.

Eftersom den växande konkurrensen gör det svårare att nå förstaplatsen behövs ibland extern rådgivning. Därför får du i det här inlägget en överblick över vad SEO-rådgivning innebär och vad du bör ha i åtanke innan du väljer byrå.

Dessutom ger vi dig insikt i hur vi kan hjälpa ditt företag att nå toppen av sökningar som är kritiska för din verksamhet.

Inlägget är uppdelat i följande rubriker:

  • Vad är SEO-rådgivning?
  • Varför SEO Consulting?
  • Rådgivning hos Bonzer som ett praktiskt exempel
  • Förstå SEO-koncepten
  • Kunskap du måste ha med dig när du väljer konsulter
  • FAQ

Vad innebär SEO konsultation?

SEO-konsultering (SEO = sökmotoroptimering) beskriver hur du utifrån råd kan optimera din verksamhet på bästa möjliga sätt så att du når organisk ranking på sökmotorer såsom Google eller YouTube. Vanligtvis kommer dessa råd från externa byråer som Bonzer.

I dagsläget finns det en uppsjö av byråer som ger råd om sökmotoroptimering och lika många olika metoder som används. Vissa byråer följer Googles riktlinjer, medan andra försöker använda ”black hat”-taktiker. Detta innebär att man försöker kringgå Googles riktlinjer och fuska sig till kortsiktiga placeringar.

I slutändan handlar det om att du som företag ska hitta råden som passar just din verksamhet bäst och som kan ta dig till toppen av sökresultaten. Oavsett hur duktig en rådgivare må vara, hur många ess den har i rockärmen är det värdelöst om denne inte kan arbeta agilt tillsammans med din befintliga marknadsföringstaktik. Föreställ dig att komma in på ett möte med någon som försöker pitcha en identisk reklamstrategi som era konkurrenter.

För när det kommer till rådgivning bör du gå efter en partner som förstår din verksamhet. En partner som förstår hur sökmotoroptimering blir en förstärkande kraft som arbetar tillsammans med all din marknadsföring snarare än motsatsen.

I förlängningen finns det flera sätt att få råd inom SEO. Detta inkluderar:

  • Analys & strategi
  • Optimering
  • Rapportering

Analys & Strategi

Som med all bra marknadskommunikation börjar även SEO med en djupgående analys. Här ska man titta in i de tre grundpelarna; teknisk SEO, innehåll och länkbyggande. Det är med den här analys i ryggen som man bedömer som behöver optimeras och hur.

Ett exempel är en sökordsanalys, som du enkelt kan göra med hjälp av vår gratismall.

→ Ladda ner en gratismall för sökordsanalys

Med hjälp av din analys får du insikterna som gör att du kan ta fram en SEO-strategi. Om du har en extern partner är det viktigt att utgångspunkten är din nuvarande situation och marknadsföringsmål. Ju mer du delar med dig i det här stadiet, desto bättre råd kan du få.

Kombinationen av dina insikter och rådgivarens analys kommer att lägga den bästa grunden för en strategi.

Strategin bör utgå från hur man som företag optimerar verksamheten på bästa möjliga sätt, så att man finns på de affärskritiska nyckelorden (sökorden).

Processen att hitta de relevanta affärskritiska sökorden bör börja med en sökordsanalys.

Om din konsultfirma har verksamhetsresurser kan du välja att fördela resurserna mellan er. På så sätt kan de hantera arbetet med analys, strategi och exekvering.

Har du själv resurser interna kan det däremot vara en idé att använda byrån som en sparringpartner som ger råd till dina egna resurser om hur du kan optimera det befintliga och inte minst kommande sidor. Byråer har vanligtvis omfattande kunskap om vad som är viktigast och hur sökmotorer utvecklas. Detta kan alltid appliceras direkt för att optimera din webbplats.

Optimering

Det är en sak att förstå sin egen hemsida och därifrån lägga upp en taktik (analys och strategi). Att sedan implementera denna är en helt annan femma

Sökmotoroptimering bygger som sagt på tre pelare:

Teknisk SEO: Här får du råd om hur du kontinuerligt optimerar din webbplats ur en teknisk synpunkt. Detta kan vara allt från att reparera 404-sidor till att webbplats snabbare. Sammanfattat ligger användarvänligheten i fokus här.

Content: Content är vad vi alla känner som innehåll i vardagsmun. Det kretsar kring att förstå vad folk söker efter och hur vi svarar på det bäst med hjälp av innehåll. Eftersom det vanligtvis finns otaliga innehåll inom samma sökning handlar det om att sticka ut med innehåll som bäst svarar på sökningen. Därför kan löpande rådgivning ge den nödvändiga input och kreativitet som behövs för att besvara sökningar så bra som möjligt. Vi har skapat en mall som ger insikt i hur vi arbetar med content.

→ Ladda ner gratismallen för blogginlägg

Linkbuilding: Linkbuilding handlar om att få andra webbplatser att referera till din med hjälp av länkar. Att skaffa länkar kan därför vara riktigt svårt om du inte har jobbat med detta tidigare och inte har producerat innehåll med detta i åtanke. För de som vill sköta detta internt kan den här punkten vara särskilt relevant att söka extern rådgivning för råd. Här kan rådgivaren ge länkalternativ samt hur du bäst når ut till relevant media. Annars är den här aspekten av SEO något som typiskt utkontrakteras till en extern part som har expertis inom området. Ofta sker outreach till andra hemsidor via mail i samband med länkbygge. Vill du ha hjälp med detta kan du ta del av vår mall:

→ Ladda ner en mall för mail-outreach

Rapportering

Rapportering är en otroligt viktig del av sökmotoroptimering då vi behöver känna till vår nuvarande situation innan vi kan göra nya och bättre val. Rapportering ger oss insikt i hur det genomförda arbetet har haft effekt samt hur vi kan använda denna data för att förbättra våra insatser.

Oavsett om vi investerar i en SEO-byrå eller i enskilda experter är det viktigt att vi som företag får den nödvändiga rapporteringen. Rapportering kan innehålla SEO KPI:er såsom ranking, trafik, hälsopoäng, domänbetyg och mer. Men också resultatet på en bredare front såsom konverteringar och i sin tur ROI.

Varför SEO Konsultering?

Konsultering kring SEO är särskilt relevant om du vill ha extern hjälp för att förstå din egen positionering på sökmotorn. Dessutom ger det väsentlig input om hur du taktiskt kan uppnå marknadsföringsbudgetar genom organisk trafik. De senaste årens utveckling inom SEO som visar varför detta är en potentiellt lukrativ investering för att öka trafiken till din webbplats.

Search engine Journal som visar data om SEO effektivitet
Källa: Search Engine Journal

Eftersom världen ständigt förändras uppdateras ständigt sökmotorer såväl som krav. Det är uppskattas att det sker >500 uppdateringar av Googles algoritmer varje år. Detta måste anpassas fortlöpande om du vill vara det högst placerade resultatet på sökmotorn.

Därför ger vi varje månad en översikt över de senaste uppdateringarna från Google. Du hittar detta i vår bloggkategori ”Uppdateringar”.

Men eftersom du kanske är tillräckligt upptagen med andra aspekter av företagets verksamhet kanske tiden inte räcker till för SEO. Du är inte ensam, därför är det fler och fler som ser vikten av att anlita en SEO-konsult som kommer med input utifrån och visar dig vägen framåt för att stärka verksamheten.

Rådgivning hos Bonzer – Ett praktiskt exempel

På Bonzer ger vi råd inom alla aspekter som berör SEO – och i allmänhet organisk marknadsföring. Här kan vi antingen vara din partner i resan (dvs stå för analys och strategi), eller så kan vi vara mer aktivt engagerande i processen med exekvering och produktion av innehåll.

Vi arbetar aktivt som en rådgivande part tillsammans med ditt eget interna team. En modell som vi och våra kunder upplever som gränslös vad gäller potential.

Vårt mål är alltid att vara en del av ditt team, förstå din verksamhet och se till att SEO skapar synergi på alla aspekter av din marknadsföring. Med hjälp av rådgivning får du både råd om sökmotorn samt om hur data kan användas i andra delar av verksamheten.

Vill du ha bredare rådgivning kan vi även vara ännu mer delaktiga i utförandet då vi har ett team av specialister inom teknisk SEO, innehåll och länkbyggande.

Oavsett vilket upplägg som väljs kommer vi kontinuerligt se till att ge dig de nödvändiga insikterna genom rapportering, så att du förstår vart din verksamhet rör sig och varför.

SEO konsultering i Stockholm

Letar du efter SEO konsulter i Stockholm så är vi aldrig långt bort. Du kommer alltid vara välkommen att titta förbi och höra hur vi kan hjälpa dig. Vi är dock inte begränsade till Stockholm utan arbetar tillsammans med kunder utspridda över hela landet.

Om du är intresserad av att ta reda på hur din situation ser ut idag rekommenderar vi att du begär en kostnadsfri SEO-analys av oss. Detta är alltid en bra grund inför en inledande intervju och rådgivning efter er nuvarande situation.

Förstå SEO-termerna

När man arbetar med SEO eller försöker förstår organisk optimering är det alltid bra att komma förberedd. Därför har vi tagit fram en SEO-ordbok så att du kan förstå begreppen. Där finns svar på många av de mest grundläggande begreppen inom sökmotoroptimering.

Om du stöter på ett begrepp som inte finns besvarat i vår ordbok, skriv eller ring oss. Då ser vi till att ge svar samt addera det till ordboken.

Innan du bokar ett möte med en konsultbyrå bör du ha kolla på begreppen nedan.
Eftersom det finns många byråer och rådgivare där ute är det viktigt att du väljer med kritiska glasögon (för din egen skull).

Vårt råd här är att du väljer någon som förstår din verksamhet och kan arbeta med ditt team och arbetsflöden. Dessutom ska det finnas kontroll av det akademiska – dvs. rådgivare som kan optimera och göra det på smartaste sättet, samtidigt som de följer Googles riktlinjer.

Här är en checklista med kriterier vi rekommenderar att en SEO-konsult uppfyller. Nämligen att byrån:

  • Är förberedd för förändring (agilt arbetssätt)
  • Har bred förståelse om olika branscher
  • Stor SEO erfarenhet
  • Förstår att tid är pengar och kommer därför med tips om hur du kan göra saker smartare och effektivare
  • Följer Googles riktlinjer
  • Ha alltid fokus på det kommersiella (det handlar om att uppnå affärskritiska mål och budgetar)
  • Transparent och ger dig god insikt med frekventa rapporteringar
  • Delar med sig av råd om hur du kan göra saker bättre själv

Självklart kan den här listan byggas på i all oändlighet. Vår bedömning är dock att ovanstående punkter är de mest kritiska och grundläggande när du ger dig ut i vimlet av SEO-byråer för att undersöka vilka som är bäst lämpade för att hjälpa ditt företag.

FAQ

Vad kan en SEO-konsult göra?
En SEO-konsult är en expert som kan hjälpa företag att nå toppositionerna på sökmotorer såsom Google. Konsulten kommer vanligtvis att ge råd inom analys, strategi och optimering. Dessutom bör denne ha expertis inom teknisk SEO, innehåll- och länkbyggande. Utöver det kommer även löpande rapportering att ingå i rådgivningen

Hur mycket kostar rådgivning från en SEO expert?
Det finns inget entydigt svar på vad en SEO-konsult kostar. Då det är många som jobbar på olika sätt och har olika egenskaper kommer priset att variera därefter. Vanligtvis kommer dock en konsult att ta ut ett timpris eller ett pris per levererad service. Vi ser dock sällan ett timpris på mindre än 1400 SEK om kvaliteten ska vara på en nivå där man som arbetsgivare kan förvänta sig mätbara resultat.

Hur får jag SEO-råd?
Det finns många experter och byråer som kan ge råd inom området digital marknadsföring. Om du specifikt vill ha SEO-råd, är Bonzer en av de enda – såväl som största – experterna inom SEO. Det beror på att vi enbart arbetar med SEO. Så hör av dig till oss om du vill ha råd. Så hjälper vi dig härifrån.

Läs flera nyheter

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen