blogg

/

Linkbuilding

/

0 min read

Intern länkbyggnad: Vad är det och hur arbetar du effektivt med interna länkar?

Intern länkbygge

Om du vill ligga i toppen av Googles organiska sökresultat är processen att få relevanta, externa länkar till din sida viktig att arbeta fokuserat och målmedvetet med. Men det som förmodligen är lika viktigt är den interna länkbyggnaden. I det här blogginlägget kommer vi in på varför och hur intern länkbyggnad fungerar bäst.

Vad är intern länkbyggnad?

Internt länkbygge handlar om att infoga interna länkar mellan de enskilda sidorna på din webbplats. Det handlar med andra ord om att guida dina besökare enkelt och vettigt från den ena sidan till den andra och därmed också visa Google att din sida är lätt att navigera på.

Varför är intern länkbyggnad viktigt?

Det finns flera anledningar till varför du ska fokusera på just intern länkbyggnad, här är några:

  • E-handlare gynnas i synnerhet ur ett SEO-perspektiv

  • Ökar konverteringar

  • Förbättrar indexeringen av din sida på sökmotorer

E-handlare gynnas i synnerhet ur ett SEO-perspektiv

E-handlare med en viss mängd produkter och kategorier kan snabbt växa sig riktigt stora och kan därför lätt hamna på tusentals olika webbadresser. Här spelar intern länkbyggnad en särskilt fördelaktig roll. Det används för att öka möjligheterna till bra, organisk ranking på Google, eftersom man med internt länkbyggande kan utse sidor som man tycker är särskilt viktiga och som därför måste tillföras lite extra värde och trafik.

Dessutom kan du med intern länkbyggnad på din e-handel utöka det som, med kanske en lite teknisk term, kan kallas för sökordstäckning: det vill säga hur många sökord och ämnen Google faktiskt anser att din sida är relevant inom.

Ökar konverteringar

Internt länkbygge kan också förbättra konverteringar – oavsett om du jobbar med en e-handel, en webbplats för ett SaaS-företag eller något helt annat. Internt länkbygge handlar också om kundresor: att dina besökare börjar på ett ställe och sedan till exempel landar på en kategorisida eller ett blogginlägg, för att sedan avsluta med att köpa något eller konvertera på annat sätt.

Förbättrar indexeringen av din sida på sökmotorer

Interna länkar kommer inte bara att förbättra användarupplevelsen på din webbplats, de kommer också att skapa en tydlig struktur på din webbplats. Om du arbetar ordentligt med interna länkar kommer Google bättre att kunna granska och indexera din sida och belöna den med organiska placeringar på Googles resultatsidor.

3 regler att komma ihåg när du skapar en sund, intern länkstruktur

Det finns en handfull SEO-regler att komma ihåg när du arbetar med interna länkar. Vi har tagit med de tre viktigaste här:

1. Din sidomeny måste innehålla länkar till dina viktigaste sidor

I stort sett alla webbplatser innehåller en sidomeny som upprepas oavsett vilken sida en besökare landar på. Från sidomenyn kan besökare klicka sig vidare till andra sidor, och eftersom det finns begränsat utrymme i en sidomeny bör du välja de sidor du länkar till här noggrant.

Du bör se till att du länkar till de mest affärskritiska sidorna i menyn. Om du följer tre-klick-från-start-sidan-regeln på dina viktiga sidor är du på god väg mot en sund länkstruktur. Många arbetar med en drop-down funktion där du får möjlighet att kunna vika ut ett menyfält och därifrån länka till flera av de viktigaste sidorna. Detta är vad vi också har gjort här på bonzer.se:

Bonzers hemsida

Våra servicesidor beskriver vilka tjänster vi erbjuder, vilket inkluderar de sidor som är viktiga att ha lättillgängliga för våra besökare. Samtidigt länkar vi på olika ställen i menyn till vår mest konverterande och viktiga analyssida, från vilken intresserade besökare kan begära en gratis SEO-analys.

Kom också ihåg att skapa interna länkar mellan dina viktiga sidor eller de sidor du vill fokusera på under vissa perioder. Det senare kan till exempel vara att länka från din förstasida till en sida med en ny kampanj som du vill rikta besökare till.

2. Vikten av interna länkar i dina blogginlägg

En blogg med informativa inlägg är ett klockrent sätt att arbeta med internt länkbygge. De flesta läsare av dina blogginlägg har landat på inläggen för att de vill bli klokare (förhoppningsvis), och de vill därför ledas vidare till mer relevant innehåll.

Om du lyckas skapa ett naturligt flöde med interna länkar från dina informativa inlägg kommer du att förlänga tiden dina besökare är på din sida. Och det skapar ett ökat incitament att antingen komma ihåg ditt företag eller att konvertera någon gång i framtiden.

Ett exempel finns i ett av våra inlägg om indexering:

Vad betyder indexering? och Hur går indexeringen till?

3: Bygg naturliga interna länkar

Ett tips och en viktig riktlinje när du arbetar med interna länkar är att inte tvinga fram dina länkar. Om du lägger till interna länkar i stycken eller någon annanstans på din sida där det varken är relevant eller vettigt att lägga till kommer du att irritera både dina besökare och Google.

Ett kanske lite långsökt exempel på en ogenomtänkt eller relevant internlänk skulle vara om man på en produktsida för ett par byxor infogar en länk till ett matrecept. Få människor letar efter ett recept på sin kvällsmåltid när de går online för att handla byxor...

Vill du veta mer om att arbeta med interna länkar?

På Bonzer erbjuder vi en gratis SEO-analys för den som vill. Tveka inte på att ansöka om en analys redan idag, så ser vi djupare på bland annat din interna länkbyggnad.

Karolina Thor

Managing Director, Sweden, Norway & Partner

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.