Uppdaterad 12. april 2021 av Lydia Nyberg

Google Nyheter: mars 2021

Google Nyheter: mars 2021

Varje månad släpper Google uppdateringar som baseras på en bättre användarupplevelse. Som SEO-specialister har vi därför ett intresse av att anpassa våra pågående SEO satsningar så att vi alltid håller oss i toppen av tävlingen.

Här ger vi dig de senaste uppdateringarna från Google samt det inflytande detta kan ha på ditt SEO-arbete.

Google gör  “hotel booking links” gratis att använda

Google har numera gjort “hotel booking links” gratis att använda. Detta tillför därför ytterligare ett sätt att öka sin organiska trafik via. Tidigare visades dessa resultat endast som annonser i sökmotorn.

I framtiden kommer därför både hotell och reseföretag uppmuntras att optimera mot just denna typ utav synlighet hos Google.

Google-hotel-booking-links

Användare som söker efter hotell kommer att se hotellannonser som visar relevant information att känna till, inklusive priser. Detta gör att hotell kan öka sin tillväxt i en tid där branschen är i extra behov av det.

Dessa länkar kommer därför visas precis under där annonserna i dagsläget syns och finns tillgängliga.

Mönstret för att göra annonser trafikfria liknar det mönster från Google som nyligen även gjorde Google Shopping till en gratis trafikkälla. Detta är sannerligen goda nyheter för resebranschen i dessa begränsade tider.

Om du redan använder hotellannonser behöver du inte göra några ändringar, eftersom listorna visas automatiskt.

Lokala sökuppdateringar

I mars släppte Google återigen nya lokala sökuppdateringar. Detta är även denna gång baserat på Google My Business-data.

Google My Business är ett verktyg där företag och organisationer kan hantera sin närvaro på Google baserat på affärsdata. Detta påverkar trafiken från användare via Google maps och från det organiska sökresultatet.

I den här uppdateringen lägger Google till fler data-alternativ till företag som erbjuder leverans och hämtning av livsmedel.

Informationen som Google lägger till i sök och kartor inkluderar:

  • Leverantörer
  • Hämtnings- och leveransfönster
  • Beställningsavgifter
  • Beställningsminimum

Google har redan börjat att rulla ut detta i USA, och sedan är planen att expandera ytterligare.

Google uppdaterar PageSpeed ​​Insights Scores

I början av mars meddelade Google att PageSpeed ​​(PSI) Insights Scores kommer att öka för webbplatser över hela världen.

PageSpeed ​​Insights verktyget innehåller rapporter som visar hastigheten på en webbplats (domän).

Detta är insikt som nu är viktigare än någonsin att känna till – speciellt om du driver en internationell webbplats med toppdomäner. Detta beror på Googles mer fokuserade syn på användarupplevelse.

page-speed-insight-score

Verktyget ger rapporter för både mobila och stationära enheter, inklusive en inblick i de olika fel som bör åtgärdas. Rapporten innehåller både laboratoriedata och fältdata.

Google har uppdaterat hur PSI samlar in information. Detta baseras på hur de byter till att använda htt/2-protokollet för att ansluta till en webbplats.

Http/2 är ett avancerat nätverksanslutningsprotokoll som möjliggör snabbare dataöverföring och har färre begränsningar än det tidigare http/1.x-protokollet. Så därför ger http/2 dig en prestationsökning i PSI.

Wix och Google expanderar partnerskap

Under många år har Wix kritiserats för att inte vara lika bra som WordPress eller andra SEO-vänliga CMS. Men med ett utökat Google-partnerskap får Wix-webbplatser nu en ännu starkare lokal söknärvaro på Google.

Det utökade partnerskapet integrerar Google My Business (GMB) med Wix. Företag kan därför nu komma åt GMB-data och hantera sin profil direkt via Wix. Detta är en riktigt bra förbättring för dem som använder Wix.

Några av de andra integrationerna viktiga att känna till är:

  • Google Search Console.
  • Googles workspace.
  • Google Analytics.
  • Google Tag Manager.
  • Google booking.

Google har uppdaterats med “Full Coverage” i Google Nyheter

Google News får funktionen “Full Coverage” för nyhetsresultat. Detta ger mer sammanhang om berättelser från flera källor på både nationella och internationella marknader.

Google-full-coverage

När du söker efter nyhetsinformation kan du se “View Full Coverage” i slutet av karusellen. Denna funktion kan också hittas genom att välja More news on… under karusellen med de bästa berättelserna.

Denna del av Googles “Full Coverage” är i det här fallet mest relevant för sidor som finns i Google News.