Uppdaterad 6. december 2021 av Lydia Nyberg

Google Nyheter November 2021

Google Nyheter November 2021

Ännu en månad avklarad och julen står för dörren. Äntligen, säger vi! Under månaden som gått gav Google hela SEO-branschen en tidig julklapp i form av en core update. De besvarade också några vanligt förekommande frågor samt försökte lägga sordin på debatten kring indexering. 

Läs vidare för att få reda på vad världens största sökmotor haft för sig under november månad. 

Använd inte redan publicerade omdömen och recensioner

Såhär vill väl alla att ens sida ska presenteras på Googles första sida, inte sant?

Bild på sökresultat från Google

Enklaste sättet att komma dit är att implementera strukturerad data markup (schema markup) med kundomdömesdata. Men många SEO-konsulter väljer att istället göra på ett annat sätt, ett sätt som faktiskt går tvärtemot de officiella riktlinjerna. 

Att det “andra sättet” är fel väg att gå bekräftades nyligen av Google. Även om din schema markup har implementerats korrekt så kan du inte förvänta dig några rich results så länge kundomdömena eller betygen tidigare publicerats hos en tredje part. 

Med andra ord kommer du inte få några rich results genom att återpublicera kundomdömen från Google My Business och TrustPilot på din egen sida. 

Det du behöver göra istället är att implementera en mekanism som låter besökare betygsätta och lämna omdömen om produkter direkt på din webbplats. 

Innebär detta mer jobb? Absolut

Är detta sätt rättvisare och mer transparent? Utan tvekan ja. 

Har Google blivit segare med åren?

Oberoende press och stora tech-sidor har på senare tid rapporterat mycket om ett specifikt ämne, nämligen huruvida Google kraftigt minskat mängden crawls och indexering sedan början på november.

Många teorier har lagts fram kring vad som kan ha orsakat detta, varav vissa innefattar cookie-banners och 304-requests. Enligt John Mueller ska dock allt vara under kontroll: 

“I don’t see anything broken in the way Google indexes stuff at the moment. I do see us being critical about what we pick up for indexing though, as any search engine should.”

John Mueller

Det verkar som om Google inte alls blivit segare med åldern. Däremot har de blivit kräsnare när det kommer till vilka sidor de bedömer vara värda att indexera. Nedan följer ett stycke där vi går närmare in på vad det innebär att Google blivit mer medvetna om vad de ska indexera. 

Sidor måste anses “värda” för att indexeras

Har mängden felmeddelande i form av “Discovered – currently not indexed” i Search Console börjat få ditt tålamod att tryta?

Det finns en anledning till varför detta händer: 

Varje dag kollar Google upp mängder av hemsidor. Och här snackar vi om astronomiska mängder. 

Nyligen gick de ut med ett något bryskt uttalande där de meddelade att den troligaste anledningen till att du upplever indexeringsproblem helt enkelt är att dina sidor inte anses värda att indexera. 

En sån fräckhet! Nåja, ser man saken från deras perspektiv så ter det sig rätt och rimligt. 

“Since we don’t have an understanding of the URL (it’s not indexed), we have to pull in the rest of the site to better understand its potential context within the site, and within the rest of the web. Is it something the web has been waiting for? Or is it just another red widget?”

John Mueller

På Twitter delade han med sig av fler råd gällande denna typ av fel:

Vill du slippa se dessa felmeddelanden i fortsättningen så finns det bara en sak att göra:

Försök övertyga Google om din hemsidas betydelse genom att göra den ännu lite bättre. 

Fetlagd text är en rankingfaktor

Det kan låta som ett primitivt SEO-tips från förra årtiondet, men nyligen bekräftade faktiskt John Mueller att Google tar hjälp av semantiska HTML faktorer som <em> och <strong> för att bättre förstå innehållet på en sida. 

  • Inkludera fetlagd text i alla texter
  • Använd dig även av kursiv-stil (eller fancy italics som vi kallar det) där det är lämpligt 
  • Fetstil och kursiv förbättrar tillgängligheten och användarvänligheten
  • Detta är med största sannolikhet en rankingfaktor av mindre betydelse. Men eftersom det kräver en sån liten arbetsinsats så skadar det ju inte att inkludera fet och kursiv stil i ditt innehåll. 

Med detta sagt så är det viktigt att komma ihåg att inte göra all text fetlagd och sedan ta kväll. För att parafrasera en viss Disney-skurk: If everything is bold, nothing is.  

Välj istället ut specifika meningar, ord och begrepp som besökarna upplever som relevanta och som kan hjälpa Google att lättare förstå vad din sida handlar om.  

Ny spam-uppdatering släppt

Google har släppt sin fjärde spam-uppdatering för 2021. Kampen mot spam är en av Googles mer ambitiösa projekt och som ett led i detta släpptes ytterligare en spam-uppdatering i år. 

Spam – enligt algoritmen – utgörs till största del av lågkvalitativa sidor inriktade på att i oärliga syften vilseleda sina användare. Det är alltså inte bara en fråga om hur hög eller låg kvalitet en sidas har, utan också vilka syften den har. 

Som en konsekvens av detta har även vanliga, hederliga hemsidor strykt med i utrensningen av spam. Detta eftersom tekniska och andra signaler utvärderas och omvärderas över internet. 

Använder du dig av SEO på rätt sätt och för rätt syften har du inga skäl att vara orolig. Upplever du problem som du tror kan härledas till den senaste månadens två stora uppdateringar? Då hänvisar vi dig till vår guide om link spam

Ny core update släppt!

Den slog till med full kraft för att sedan avta i styrka. 

Tiden direkt efter uppdateringen släpptes präglades av svängningar fram och tillbaka för att sedan övergå till mer ordnade former. Enligt oss bör detta tolkas som att de börjar bli klara med det de ville genomföra. 

Några punkter:

  • Ingenting tyder på att denna core update hade någon specifik inriktning
  • Rapporter har dock kommit in om att det har dykt upp en hel del nya spelare på vissa sökord
  • Core updates är i regel väldigt övergripande och riktar inte in sig på specifika problem. I de flesta fall har uppdateringen till syfte att befästa de delar som redan fungerar samt att göra Google bättre på att värdera sidor. 

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen