Uppdaterad 26. april 2022 av Edvin Thorbjörnsson

Google Nyheter mars 2022

Google Nyheter mars 2022

Mars är över och den gångna månaden bjöd på såväl ett antal stora produktuppdateringar från Google (bland annat säger vi adjö till gamla verktyg) som ny kunskap om hur sökmotorns algoritm faktiskt fungerar. Scrolla ner för att läsa det senaste och det viktigaste inom Google nyheter från SEO-världen. Om du är intresserad av att få en överblick på hur din sida presterar i Googles ögon så tveka inte att höra av dig för att få en gratis analys av er verksamhet.

Strukturerad data får sig ett ansiktslyft 

GSC-vyn för hanteringen av strukturerad data har blivit mycket mer användarvänlig än vad den varit tidigare. Google har adderat ett mer användbart kontext gällande problem med strukturerad data. Det handlar inte så mycket om nya funktioner för GSC, utan mer om att göra felhanteringen mer detaljerad och tydligare. 

Exempel på hur den nya vyn i GSC ser ut för strukturerad data

Det blir innebörden av detta: 

  • Denna nyhet kommer troligtvis inte innebära några stora förändringar i dina marknadsföringsprojekt
  • Den nya vyn kommer göra justeringar och felsök inom teknisk SEO enklare
  • Det kommer bli lättare att se vilka fel som påverkar din webbplats negativt, framförallt gällande inbäddade attribut.

Vi säger adjö till verktyget för URL-parametrar 

Det sällan använda och även väl dolda verktyget för URL-parametrar kommer att fasas ut under april månad. Detta SEO-verktyg från SEO:s barndom har använts till att instruera Google i hur de ska förstå och hantera URL-parametrar (dvs, de oklara “frågetecknen” som dyker upp i webbadresser). 

Vad innebär då detta:

  • På grund av låg användning och låg påverkan så tas verktyget bort
  • Verktyget fyllde en funktion i SEO:s gryning, men idag är Google mer bekanta med hur de ska tolka de olika parametrarna. 
  • Om nödvändigt ska bör regler för parametrar i framtiden specificeras i robots.txt. Dock kan du lita på att Google generellt sett är ganska bra på att förstå dessa.

(Ännu en) uppdatering av best practice för produktrecensioner 

Under 2021, men också 2022, har Google arbetat hårt för att förbättra produktrecensioner och kundomdömen. Välbehövligt enligt oss då detta fält är fyllt med skumma aktörer som ger omdömen på produkter de varken sett, rört vid eller ens köpt. Istället ska Google premiera resultat som är autentiska och användbara för sina användare. Spam och inlägg av dålig kvalitet ska gallras bort. Läs mer om de senaste uppdateringen här. 

Detta blir innebörden av uppdateringen: 

  • I sitt inlägg radar Google upp tre frågor vilka kommer utgöra grunden för produktomdömen.
  • De betonar också vikten av autentiska och sakliga recensioner av produkten som författarna faktiskt har testat
  • I framtiden bör du arbeta hårt för att följa Googles best practice kring produktrecensioner. Gör du detta så kommer du med stor sannolikhet synas bland resultaten.
Uppdatering av best practice för produkt- och kundomdömen på Google

Googles nya söketikett “Highly cited” ska lyfta originalkällan bakom nyhetsartiklar 

Google lanserar en ny söketikett ska lyfta fram nyhetsartiklar som ofta hänvisas till och citeras  av andra nyhetsredaktioner och organisationer.

Söketiketten Highly Cited ska lyfta fram ofta citerade nyheter

Vad innebär då detta?

  • Etiketten håller just nu på att lanseras för mobilsurfning i USA och senare även globalt. 
  • Highly cited kommer först och främst påverka nyhetsartiklar 
  • Syftet med denna etikett är att “bekämpa desinformation”
  • Du kan fokusera på digitala PR-insatser för din link building

Länka till säsongsbetonade produkter från din startsida 

För säsongsbetonade produkter rekommenderar Mueller att du tydligt visar Google att dessa produkter är viktiga för dig. Detta kan du göra genom att länka till dina säsongserbjudanden, kampanjer och produkter direkt från din startsida. 

Så ska du gå tillväga: 

  • Att länka från startsidan visar att du värderar den länkade sida högt 
  • Eftersom alla sidor prioriteras olika är det viktigt du har en struktur för de interna länkarna, vilket ger Google en fingervisning om vad som bör prioriteras. 
  • Ett klassiskt exempel här är att ha en utvald banner högst upp på en startsida som länkar till säsongens erbjudanden.

Alt-taggar har ingen betydelse vid webbsökning, enbart bildsök

Att lägga till alt-taggar är ett effektivt sätt att förbättra tillgänglighet på nätet. Det fungerar också utmärkt för att få dina foton att ranka vid bildsökning. När det kommer till webbsök spelar dock alt-text inte någon roll. Åtminstone inte om man ska tro Google-nestorn John Mueller. 

Vad innebär detta?

  • Muellers kommentar bör tolkas som att alt-taggen bara är en rankningsfaktor vid bildsökning
  • Om du inte har för avsikt att få en bild att ranka eller förbättra tillgängligheten för denna, är alt-taggen inte nödvändig 
  • John Mueller betonar däremot behovet av “beskrivande alt-taggar” 
  • Att lägga till alt-taggar är å andra sidan en så snabb och enkel uppgift att du kan göra det oavsett resultat

CWV fungerar främst som en utslagsgivande faktor för annat liknande innehåll

CWV-prestandan bestämmer i första hand placeringen av konsekvent innehåll men används inte alltid. John Mueller uttrycker följande: CWV fungerar främst som en utslagsfaktor för annat liknande innehåll

Detta är ett intressant uttalande, då det lär oss något om Googles algoritmer. Nämligen att alla sökningar inte påverkas lika mycket av alla algoritmer hela tiden.  

Vad innebär då detta?

  • CWV fungerar främst som en utslagsgivande faktor inom SERP:er för liknande innehåll 
  • Vissa rankingfaktorer kan lättas på för vissa typer av sökningar 
  • Core Web Vitals påverkar mestadels rankningar i liten skala
  • Du kan göra en djupgående SERP-undersökning för de sökord du vill ranka på

Farväl Google Analytics UA!

Google Analytics Universal Analytics kommer att fasas ut under 2023. GA UA, som varit en grundsten i de flesta av våra webbplatsanalyser under åren som gått, kommer att avvecklas från och med nästa år. Istället är det dags att välkomna Google Analytics 4. 

Vad innebär detta?

  • Du bör konfigurera GA4 så snart som möjligt så att data kan samlas in
  • Detta kommer också hjälpa dig bli mer säker när du ska navigera i det nya systemet
  • UA kommer sluta ta emot data från och med juli 2023 
  • Detta innebär att GA4 blir den enda analysprodukten som stöds av Google. 

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen