Uppdaterad 15. juni 2022 av Edvin Thorbjörnsson

Google Nyheter maj 2022

Google Nyheter maj 2022

Halva året har redan gått och sommaren står för dörren. Men innan vi parkerar oss på stranden ska vi först sammanfatta vad som hänt i Googles värld under den gångna månaden. Maj bjöd på allt från core update och konkreta SEO-tips (inklusive pinsamma felaktigheter) från Google till nya metrics i Lighthouse. Scrolla ner för att uppdatera dig om det senaste inom Google.

Google genomför en ny core update

Den 25 maj meddelade Google att de ska genomföra en ny core update som de valt att kalla för “May Core Update”. Uppdateringen kommer att pågå under de närmsta två veckorna. 

Under en core update görs omfattande uppdateringar av algoritmerna, vilket sker med jämna mellanrum några gånger varje år. Fokus för uppdateringarna ligger inte på specifika nischer eller sidor utan har till syfte att göra Google bättre på att förstå och bedöma innehåll. 

Hur optimerar jag för en core update?

  • Ha is i magen. Ta inga förhastade beslut och gör inget drastiskt innan uppdateringen är klar. 
  • Om du tycker dig se tapp i ranking så betyder det inte nödvändigtvis att du brutit mot någon av Googles riktlinjer. Ett tapp för dig betyder att någon annans ranking stiger.
  • Så håll ögonen öppna! Vad har de stigande sidorna gjort för att lyckas stiga i ranking?

Källa: Google

Spännande nyheter från Google Marketing Live 2022

Varje år håller Google en konferens om onlinemarknadsföring. På årets konferens presenterade de en lång rad nya initiativ med fokus på annonser. 

I stora drag kan man sammanfatta det med att Google vill integrera video och shopping i högre grad än tidigare, att de har stärkt och kommer fortsatt stärka de olika annonskampanjernas gränssnitt och funktioner, samt att de vill, i den mån det går, öka mängder insikter.

Här är ett axplock från Google Marketing Live 2022

  1. Video action & app-kampanjer kommer introduceras på Youtube
  2. Produkt-feeds kommer börja synas på Youtube
  3. Discover-feeden börjar med videoannonser 
  4. Performance Max-kampanjer får A/B-tester
  5. Optimerings-score för alla typer av kampanjer

Källa: Search Engine Journal

Så ska du optimera din sida om du använder Javascript

I en video från Google delar deras utvecklare Alan Kent med sig av 6 sätt hur du kan optimera Javascript på. Javascript är en av de tyngsta tekniska disciplinerna inom teknisk SEO. Javascript, för er som inte vet, är ett sätt på vilket du kan integrera kod på din hemsida (ofta med fenomenala användarupplevelser som resultat). Dock är Google inte särskilt vass på att läsa Javascript. 

Se videon längst ner i detta stycke eller läs vår sammanfattning av de sex råden här nedan:

  1. Reducera antalet Javascript-filer på din sida. 
  2. Undvik för många DNS-lookups genom att “hosta” Javascript-filer på din egen domän. 
  3. Ta bort ineffektiva Javascript-filer och slå ihop dem, alternativt fördröj deras inläsning.
  4. Radera Javascript-filer som inte används
  5. Komprimera Javascript-filer
  6. Använd dig av korrekt caching av Javascript-filer. 

Samtliga fel ovan går att diagnostisera med hjälp av Pagespeed Insights. Se videon här:

Nya Lighthouse Speed Metrics

Google fortsätter sin resa från att vara sökmotor till att bli en sökupplevelsemotor. Mot bakgrund av detta har de börjat mäta och ranka resultat baserat på användarvänlighet. Dessa mätverktyg går under samlingsnamnet Core Web Vitals

Under maj har de lagt till två nya metrics till Lighthouse. 

Time to First Byte (TTFB): Med detta metric mäter de hur snabbt servern svarar.

Interaction to Next Paint (INP): Detta metric mäter hur lång tid det tar tills dess att man kan interagera med hela sidan. 

Källa: Googles web.dev om INP och TTFB

FAQ structured data är inte bara till för FAQ-sektioner

I ett Webmaster Hangout nyligen gick John Mueller in på hur och när det är tillåtet att implementera FAQ structured data på sin hemsida. 

Traditionellt sett har FAQ structured data varit förbehållet antingen rena FAQ-sidor eller särskilda FAQ-sektioner på en sida. Dock finns det inget som säger att det måste vara strukturerat på detta vis utan du kan faktiskt sätta upp det själv (så länge dina frågor och svar finns utspridda över en enskild URL). 

Så länge du efterlever de övriga kvalitetskriterierna så kan FAQ structured data se ut så här på resultatsidan:

Kom ihåg att du inte får skapa FAQ structured data (eller någon annan typ av strukturerad data) för innehåll som faktiskt inte går att hitta på sidan.

Se även Muellers svar här:

Vad kan man göra om ens titlar blivit omskrivna?

Titlar utgör en grundläggande SEO-faktor som också har stor påverkan huruvida sökarna faktiskt klickar på dina sökresultat eller inte. Därför har Google på senare tid börjat omformulera titlar som de bedömer vara irrelevanta eller direkt vilseledande. 

Vidare har Google också uppdaterat sin supportsida med innehåll och riktlinjer kring hur titlar ska skrivas. 

Här hittar vi bland annat sex best practices:

  1. Implementera en <title>-tag på alla dina sidor. 
  2. Skriv korta, kärnfulla titlar som beskriver vad sidan handlar om. “Front page” är exempelvis en riktigt dålig sidtitel. I vårt fall vore “SEO-byrå” ett bättre val.
  3. Strössla inte dina titlar med keywords – tänk på att titeln ska kunna läsas och förstås av en människa
  4. Försök att inte upprepa samma fraser och slogans i dina olika titlar
  5. Vill du framhäva ditt varumärke i dina titlar, håll dig till företagsnamnet
  6. Är Google inte nöjda kan de istället använda H1:an eller en H2:a (eller något annat framträdande sidelement). Därför gör du klokt i att se till att dessa element antingen är bra ersättningar eller att de matchar din ursprungliga titel.

Här är en lista på saker som Google kan använda för att skapa nya titlar:

  1. Innehåll i <title>-taggar
  2. Sidans huvudtitel
  3. Innehåll i rubriker och underrubriker
  4. Övrigt innehåll som är stort och visuellt framträdande
  5. Övrig text på sidan
  6. Ankartexter på själva sidan
  7. Ankartexten på länkar som leder till sidan.

Slutligen så finns det ett gäng fel som kan få Google att automatiskt skriva om dina titlar. Dessa är:

  1. Halvtomma <title>-taggar – Ett vanligt fel som kan uppstå när du använder plugins som Yoast som automatiskt skjuter in företagsnamnet.
  2. Utdaterade <title>-element – T.ex om det fortfarande står 2020 i din title tag trots att sidans innehåll uppdaterats till 2022 så bör detta ändras ögonblickligen.
  3. Missvisande <title>-innehåll. Titeln ska så korrekt som möjligt beskriva vad sidans faktiskt innehåller. 
  4. Upprepning av samma innehåll. Har du flera sidor som rör samma ämne så bör du se till att differentiera dessa så mycket som möjligt. 

Källa: Google

Ladda upp inför din nästa arbetsintervju med Google

Google har precis lanserat ett nytt verktyg, Interview Warmup, som låter dig öva dig inför kommande jobbintervjuer. Genom maskininlärning hittar tjänsten en rad frågor som är relevanta inom ditt arbetsområde eller bransch. Tjänsten analyserar sedan dina svar och kommer med förslag på förbättringar.

Google adderar “scene exploration” till deras multisearch-tjänst

Google Lens är ett enormt användbart verktyg. Men fram tills nyligen har det bara kunnat identifiera objekt så länge bakgrunden varit någorlunda ren. På deras stora I/O-konferens nyligen kunde dock Google meddela att en uppdatering av Google Lens är på väg. Den nya versionen kommer kunna identifiera flera objekt genom att skanna av bildens “scene”. I exemplet nedan kan du se hur Google Lens markerar chokladen som inte innehåller nötter. 

Förbättringen av Google Lens är en del i den stora MUM-uppdateringen som tillkännagavs i fjol.

Hoppsan…Google ger utdaterade och felaktiga råd i sin egna SEO-kurs

Nyligen lanserade Google en onlinekurs i vilken man får lära sig grunderna inom digital marknadsföring. Ingen kurs i online marketing vore ju komplett utan SEO så detta täcker de givetvis också in. 

Men när vi kikar på materialet så ser vi att Google ger råd om såväl keyword density, alltså hur ofta ett sökord bör förekomma i innehållet på en sida, som ett minsta antal ord som bör finnas på en sida. Alla som har någorlunda bra koll på SEO vet ju dock att dessa tips tillhör en svunnen tid och att de till och med går tvärsemot vad Google brukar säga.  

Danny Sullivan från Google Search Team var dock snabb med att gå ut och kommentera felaktigheterna:

“I’m not on the team that produced that, nor are they part of the Search team. As someone from the Search team, we don’t recommend any limiits or “density” or anything like that. This can be ignored; I’ll pass it on.”

Danny Sullivan

Källa: Search Engine Journal

6 tips hur du optimerar bilder för Google

I en Youtube-video delar Google-utvecklaren Alan Kent med sig av sex bra tips på hur man kan optimera bilder för sökningar. 

Se videon nedan eller läs vår sammanfattning här:

  1. Undvik Cumulative Layout Shift (CLS). Genom att visa bilderna i sin rätta storlek slipper du problemet med att sidan “hoppar och dansar” under tiden den laddar. 
  2. Ge dina bilder rätt storlek. Bilderna ska ha de faktiska dimensionerna de visas i på sidan.
  3. Använd rätta format: olika filformat har olika fördelar och nackdelar. De flesta bilder ska visas i PNG, JPG eller webP. 
  4. Komprimera bilderna så att de blir så små som möjligt utan att bildkvaliteten blir lidande. 
  5. Cacha bilder i webbläsaren så att besökarna inte behöver ladda om dem nästa gång de besöker din sida. 
  6. Lägg bilderna i rätt ladd-ordning. Lägg de största och viktigaste bilderna som kan ses vid första laddningen först, sedan de mindre viktiga bilderna och slutligen de bilder som inte kan ses vid första visningen.

Se videon här:

Google skrotar några sitemap tags för video och bilder

Under årens lopp har Google lagt till en rad sitemap tags. Dessa har till uppgift att göra det lättare att strukturera och hantera bilder. Men efter en noggrann utvärdering av användandet och effekterna av sina olika sitemap tags har Google nu beslutat sig för att ta bort en del. Skälet till detta är såklart att göra det enklare för oss att bygga och sköta hemsidor. 

Se en utförligare genomgång av detta på Google

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen