Uppdaterad 8. juni 2021 av Lydia Nyberg

Google Nyheter: Maj 2021 (feat. Core update)

Google Nyheter: Maj 2021 (feat. Core update)
Traditionsenligt ger vi här en uppdatering av nyheter och allmänna uppdateringar som har kommit under den senaste månaden från Google.

Maj var en händelserik månad för Google och ett stort antal nyheter som avser den organiska prestandan tillkännagavs. Om du arbetar med SEO är dessa uppdateringar därför extra relevanta för dig.

Google Juni core update rullar ut

Innan vi går till uppdateringarna från maj börjar vi med en nyhet som just har kommit: Google juni Core Update har nämligen anlänt...

Google har precis tillkännagett den första kärnuppdateringen sedan december 2020. En kärnuppdatering som kommer att vara en av två (den andra i juli) och som kommer att fungera som en klassisk uppdatering hos sökmotorn. En uppdatering där Google uppdaterar sin algoritm baserat på de senaste förbättringarna de har gjort.

Uppdateringen blir spännande att följa - och som utgångspunkt är det inte Page Experience-uppdateringen som baseras på Core Web Vitals.

Du kan läsa om uppdateringen från Google här:
Google Search Liaison
Om du vill läsa om hur du bör agera på en sådan uppdatering har Google tydliga riktlinjer att följa.

Men kom ihåg, oavsett vilka anvisningar du tar del av så kommer det att finnas ytterligare anvisningar i juli som du även bör se till.

Google page experience kommer också påverka ditt desktop

I maj släppte Google ytterligare en uppdatering till sin kommande Page Experience-uppdatering. Ursprungligen var det endast tänkt att vara en uppdatering som skulle komma att påverka mobilen.

Senaste uppdateringen är nu att detta också kommer att påverka ditt desktop. Något som tillkännagavs på Googles I / O i maj.

Googles produktchef, Jeffrey Jose, menar på att användarupplevelsen är viktig oavsett mobil eller stationär. Därför kommer detta att påverka båda plattformarna.

Du kan se Googles recension av det i videon nedan:
Page Experience Ranking

Google och Shopify uppgraderar i nytt samarbete

I ett nytt partnerskap med Shopify introducerar Google en förenklad process för alla 1,7 miljoner handlare. Dessa kommer nu kunna få sina produkter listade med några få klick.

Samarbetet gör det bl.a. möjligt för återförsäljare att bli hittade via Google Sök, Google Bilder och Shopping.

Alla återförsäljare som säljer sina produkter via Shopify får därmed möjlighet att använda Googles kostnadsfria shoppinglistor - något som kan öka organisk trafik och konverteringar.

Sedan Google gjorde det gratis att visas på Google Shopping har det skett en ökning med 70% i produktkataloger och 80% fler säljare.

Google Shopping har nu kunnat utveckla ett nytt tillägg som heter Shopping Graph.
Shopping Graph
Detta ger en mer levande bild av produkter och inventarier hos en specifik handlare. Det hjälper till att ansluta mer än 24 miljarder listor och hjälper även till att hitta produkter som kan köpas här och nu.

Detta ger ett extra antal möjligheter för de företag som arbetar i Shopify.

Google Search I / O konferens för utvecklare

I maj var Google värd för sin årliga konferens som heter Search I / O - som i år hålls helt digital.

Under konferensen kom Google med ett antal tillkännagivanden angående framförallt e-handel. Detta inkluderar att skärmdumpar som sparats i Google Photos också är möjliga att hitta via Google Lens. Detta hjälper kunder att hitta relevanta produkter genom att använda bilder.

Detta är i allmänhet ett fokus som Google har - att involvera den visuella aspekten ännu mer i algoritmen, eftersom användare framförallt har ett stort fokus på detta.

För en fullständig översikt över konferensen, se videon här från Google Search Central:

What’s new in search?

Google Search Console tar bort sökresultat med rich results

Google 'återkallar' sitt generiska resultat för sökresultat i Search Console-resultatrapporten. Detta är ett tillägg till det faktum att filter har skapats för 'rich results'.

Omvänt betyder detta inte att Google tar bort 'rich results' i sina rapporter - utan bara filtret tas bort.

Search Appearance

Länk till Googles tillkännagivande

Google Analytics spårar utan cookies

Som en del av bristen på åtkomst till cookies kommer Google Analytics snart att göra det möjligt att samla in data med maskininlärning.

Den nya privata säkra spårningsmetoden är baserad på förstahandsdata och maskininlärning. Detta bör hjälpa marknadsförare över hela världen där färre cookies har blivit en verklighet. Detta bör göras genom att ge möjlighet att mäta omvandlingar och få värdefull insikt utan att överstiga användarens samtycke.

Specifikt kommer Google att utöka sina maskininlärningsmodeller om ”beteenderapportering” i Google Analytics.

Detta tillåter även åtkomst till samtycksläge, som justerar hur Google Tags fungerar baserat på val av cookie-samtycke.

Dessutom kommer detta att implementera förbättrade konverteringar som gör det möjligt att använda tillåtna förstahandsdata för att spåra hur användare konverterar efter att ha interagerat med annonser.

Google introducerar MUM-teknik

MUM står för "Multitask Unified Model", och betyder att Google kommer att besvara komplexa sökningar ännu bättre. MUM är inte live än, men under sin I / O-konferens gav Google en inblick i vad de utvecklar.

Målet är att du som användare kan få hjälp med färre sökningar - och genom att inkludera nationella såväl som internationellt skapade resultat - så att du till exempel inte behöver göra 4-5 sökningar för att få önskat resultat (och bästa resultat). 

En sökning efter en turistattraktion i Japan är kanske bättre besvarad med det japanska svaret än det svenska - här kan därför en översättning komma in i bilden i själva resultatet.

Google kommer i sitt tillkännagivande med ett antal exempel på vad detta kan vara. Återigen visar den utvecklingen som algoritmen är på väg mot - en sökmotor som känner sina användares sökningar ännu bättre, ger skarpare resultat ännu snabbare.

Detta kommer att bli spännande att följa - och kommer att göra arbetet inom SEO ännu mer avancerat och relevant.

Om du behöver hjälp med att förstå de många uppdateringarna och hur du arbetar med dem, få en gratis SEO-analys idag.