Uppdaterad 14. juni 2022 av Edvin Thorbjörnsson

Google Nyheter Februari 2022

Google Nyheter Februari 2022

Vi kan omöjligt veta hur det första kvartalet 2022 kändes för er, men för oss på Bonzer rusade det bokstavligen förbi i raketfart. Nu lägger vi ännu en månad till räkningen vilket ju betyder att det återigen är dags att sammanfatta den senaste nyhetskörden inom SEO

För i och med att algoritmen förändras och ny information tillkommer så behöver vi uppdatera våra arbetsmetoder kring sökmotoroptimering – SEO never sleeps. Så scrolla ner och ta reda på det senaste som hänt inom SEO under 2022 års andra månad.

Desktop Page Experience är på gång

Det har meddelats att Google förbereder sig för att rulla ut en ny uppdatering nu i mars. Uppdateringen gäller nya Desktop Page Experience, som kommer fungera på precis samma sätt som den nuvarande Mobile Page Experience gör. Detta ligger helt i linje med Googles ambition att bara visa resultat som ger deras användare en bra användarupplevelse. Detta betyder således att det inte längre bara är mobilupplevelsen som räknas – desktop-användarna ska också få säga sitt. 

Så här går du tillväga: 

  • Gå in på Search Console och klicka dig vidare till den nya Page Experience-rapporten. Analysera de resultat du får fram. 
  • Har du redan hyfsade värden inom mobil användarupplevelse så kan med största säkerhet lämna denna uppdatering oförändrad. 

Vill du veta mer kan du kolla in vår guide till hur du analyserar och optimerar ditt Core Web Vitals-score.

Sidor kan lämnas oindexerade för all framtid

Under ett Webmaster Hangout nyligen uttalade sig John Mueller att statusen “Discovered – currently not indexed” kan komma att bli permanent. 

“Det kan vara för evigt. Det handlar om att vi helt enkelt inte crawlar och indexerar alla sidor. Och det är helt normalt för en hemsida att vi inte har indexerat allt som finns där. 

Detta gäller i synnerhet nya hemsidor med mycket innehåll. Har man en sådan sida antar jag att man kan förvänta sig att mycket av det nya innehållet kommer förbli “Discovered – currently not indexed” under en tid. 

Och så skiftar det som regel över tid, och plötsligt har sidan crawlats eller så upptäcker du att sidan indexerats. Detta sker i regel när vi ser att det faktiskt finns ett värde i att fokusera mer på själva hemsidan. Men det finns inga garantier för detta.”

Är du en trogen läsare av Bonzers Google-nyheter så känner du förmodligen till att indexeringsproblem inte är något nytt. Helt ärligt så tror vi att alla som arbetar med SEO känner till detta. 

Så tacklar du detta: 

  • Kom ihåg att det inte är en mänsklig rättighet att få sitt innehåll indexerat
  • Gå inte runt och vänta på bättre tider. Kanske behövs det bara lite mer tid innan innehållet indexeras, men du bör inte sätta alla förhoppningar på att så är fallet. 
  • Lägg istället din fokus på att konsekvent förbättra kvaliteten på din hemsida och ditt innehåll. 
  • Om du upplever mycket allvarliga indexeringsproblem bör du överväga att helt sluta med att publicera nytt innehåll och istället lägga tiden på att förbättra kvaliteten på ditt nuvarande content, samt öka mängden interna och externa länkar.

Så förstår Google infinite scrolling

För ett par veckor sedan fick vi “bekräftat” att Google sannolikt är redo att börja med infinite scroll – men att allt beror på hur implementeringen går. 

Google renderar sidor med en mycket stor viewport (eller upplösning, om du så vill). Om infinite scroll sätts igång automatiskt av skärmstorleken så bör Google kunna se det mesta av innehållet. 

Men som alltid när det handlar om Javascript SEO och andra tekniska detaljer så hänger allt på hur det faktiskt fungerar i verkligheten. Indexering av Javascript kan i bästa fall vara lite småpilligt, och i värsta fall enormt frustrerande. Ha i åtanke att Google själva sällan behöver trycka på några knappar eller interagera med sidan på något sätt. 

Så hanterar du detta:

  • Försäkra dig om att Google förstår hur din sida fungerar
  • Kontrollera genom att granska HTML-källkoden och försök använda din egen hemsida med deaktiverad Javascript 
  • Du kan också anvnda inspektionsverktyget i Search Console eller Mobile-Friendliness Tool för att kontrollera hur Google återger sidan, samt vilken HTML den ser under återgivningen. 
  • Håll koll på vilka länkar som infogas. Google förstår länkar som är inbäddade i en <a href>-tag som inkluderar den länkade sidans fullständiga URL.

Författarexpertis är ett “luddigt område”

När det kommer till E-A-T så är författarexpertisen kung. Vad vad säger egentligen algoritmen?

Författarexpertis diskuterades under ett Webmaster Hangout för inte så länge sedan. Under diskussionen gav John Mueller ett ganska så luddigt svar: nämligen att Google “troligtvis” har indirekta sätt att mäta författarexpertis på

Search Quality Rater Guidelines är riktlinjer för människor – inte instruktioner till algoritmen. Riktlinjerna är dock till stor hjälp när det kommer till att informera och lära upp algoritmen. Mueller “antar” att det troligtvis sker indirekt påverkan av författarexpertis bakom kulisserna. 

Så hanterar du detta:

  • Om innehållet på din hemsida faller inom kategorin YMYL (your money or your life) på så vis att det upplyser och rådgiver om ämnen som direkt rör din målgrupps hälsa eller ekonomi så bör du vara extra uppmärksam. 
  • När det gäller innehåll inom kategorin YMYL så kan vi se att en hög nivå av E-A-T är något som imponerar på användarna. Vi har också erfarit att en hög E-A-T har en kraftfullt påverkan på din ranking.

Användarkommentarer ger en större kontext

Förutsatt att din sidas kommentarsfält modereras bra så kan de faktiskt hjälpa till att stärka ditt SEO-resultat. Även om det kan verka motsägelsefullt så kommenterar dina användare ett specifikt ämne med sina egna ord, vilket i sin tur tillför extra kontext till Google. Men har du inte nog med tid för att moderera kommentarerna så kan det vara en mycket riskabel väg att gå. 

Enkelt uttryckt: Relevanta kommentarer som håller en hög nivå kan förbättra dina SEO-resultat. Irrelevanta spam-meddelanden kan skada din hemsida. 

Så här går du tillväga: 

  • Om du i dagsläget tillåter UGC (user generated content) så måste du se till att ha en tydlig modereringspolicy samt använda antispam-verktyg. 
  • Om du inte tillåter UGC just nu så bör du ändå fundera på vilket värde användarkommentarer skulle kunna tillföra – både till din SEO och din konverteringsoptimering. 
  • Glöm inte att implementera de rätta <rel=”ugc”>-taggarna för de länkar som eventuellt postas i kommentarsfälten. 

Ingen gräddfil för sökordstunga domännamn

Nyligen stack John Mueller hål på en gammal seglivad SEO-myt: den om att de som har sökord i sitt domännamn skulle få särskilda SEO-mässiga fördelar. 

Tvärtemot vad många tycks tro så vinner du inget på att lägga till keywords till din domän. Det kan till och med vara så att ett sökords-anpassat domännamn kan komma att begränsa dig den dagen då du vill utvidga din verksamhet. 

Om din domän är helt inriktad på ett enda sökord så kan du få problem med att utöka ditt utbud i framtiden då din domän inte längre går i linje med ditt varumärke. 

Detta kan du göra: 

  • Har du ett sökordstungt domännamn som passar din verksamhet så behöver du inte göra något alls. 
  • Att välja företagsnamn är en konst. Ha därför domänens livslängd i åtanke och försök att komma på ett starkt namn som funkar på flera plan, istället för att fokusera på ett enskilt sökord. 

Datera bara titlar om det finns en poäng med det

Det finns inget som säger att datum i title-taggen automatiskt skulle medföra något som helst SEO-värde. Vi har väl alla stött på “guide för 2022” när vi sökt på något på Google, men enligt John Mueller så gör ett datum i titeln varken till eller från när Google ska bedöma innehållets relevans

Ska man tro honom så har Google andra sätt att lista ut när något publicerades. Dock finns det vissa sökord, för vilka tidsaspekten är av stor betydelse, där du gott kan tillföra ett datum till titeln. 

Detta kan du göra:

  • Analysera ranking-positioner och CTR-siffror för de inlägg och sidor som har ett datum i titeln.
  • Testa att experimentera och göra ändringar i dessa inlägg och på dessa sidor och se hur de presterar.
  • Lägg till ett stycke om detta i dina content-riktlinjer och SOP:s för framtida content.

Länkbyten kan vara helt naturliga 

Att man ska sky black hat link building som pesten är något som förhoppningsvis de flesta känner till. Dock finns det många gråzoner där det inte är fullt lika tydligt vad som gäller. Mueller har nu gått ut med att länkbyte, dvs företeelsen där två sidor länkar till varandra, i många fall är helt naturligt. 

Faktum är att det finns många situationer där det är fullt rimligt med länkbyte. Ta till exempel ett företag som länkar till en artikel på en nyhetssajt som nämner och länkar till deras verksamhet. 

Helt naturligt, inte sant?

Hur skulle du bedöma “naturligheten” i att en damfrisör postar en länk till en barberare på andra sidan vägen som hon samarbetar med då och då. Hade det då ansetts “suspekt” om barberaren länkade tillbaka till den frisören?

Naturligtvis inte!

Bra att tänka på:

  • Så länge länkbytet är naturligt så har du inget att oroa dig för. 
  • Undvik länk-bedrägerier med som enda syfte att manipulera ranking och positioner.

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen