Uppdaterad 8. april 2021 av Lydia Nyberg

Google Nyheter: Februari 2021

Google Nyheter: Februari 2021

Varje månad granskar vi de uppdateringar och nyheter från Google som du bör känna till när du arbetar med SEO.

Uppdateringarna delas upp efter algoritmer och rapporteringsnyheter från sökmotoruniversumet.

Vi förser dig här med en översikt över de senaste nyheterna som februari 2021 bjöd på. En månad som innehöll lite av allt.

Algoritm menyer

Först börjar vi med uppdateringar relaterade till hur Googles algoritm fungerar.

Google lägger till 12 nya ”manuella åtgärder”

Google har lagt till en stor mängd nya sanktioner, även kända som ”manuella påföljder”, som inkluderar åtgärder relaterade till Google News och Google Discover.

manual actions report

Det innebär att det nu också är möjligt att få ett straff i både Google Nyheter och Google Discover.

De nya påföljderna omfattar områden som:

  • Innehåll relaterat till vuxen-tema
  • Vilseledande innehåll
  • Farligt innehåll
  • Trakasserande innehåll
  • Hatfullt innehåll
  • Manipulerad media
  • Medicinskt innehåll
  • Sexuellt innehåll
  • Terrorism
  • Våld och grovt innehåll
  • Vulgärt språk och svordomar

Läs mer om manuella påföljder här.

Google ingriper mot felaktiga prissättningar på webbplatser

Inom kort börjar Google ingripa mot domäner som har ett annat pris i deras kassa än det pris som visas i Google Merchant Center.

Google Merchant Centers policy innebär att återförsäljare ska matcha den process som tillhandahålls av Google och den som erbjuds åt kunderna.

Läs mer om uppdateringen till felaktiga priser här.

Google lägger till mer domäninformation i sökresultaten

Från och med nu visar Google mer information för att beskriva domäner i sökresultaten. Målet är att hjälpa användarna att lära sig mer om källorna innan de klickar in på det faktiska resultatet.

domæneoplysninger til søgeresultater

Uppdateringen lägger till en ny ikon i det övre högra hörnet av sökresultaten. Google indikerar också att de flesta (inte alla) av sökresultaten kommer att ha en av kartorna bifogade. Detta kommer att baseras på huruvida webbplatsen har en Wikipedia-sida relaterad till sig.

Läs mer om den nya informationen här.

Ändringar av Googles rapporter

Under februari såg vi nya uppdateringar hos Google.

Google gör förändringar i Core Web Vitals Rapporter

Google ändrar sättet Core Web Vitals mäts och rapporteras till förmån för webbplatsägare.

I framtiden kommer gränserna att baseras på om antalet slutar på <= (mindre än eller lika med).

Detta innebär att ett ”Good rating” kommer att tillges om du hamnar på det exakta gränsvärdet. Tidigare har antalet behövt vara under gränsen för att skapa ett ”Good rating”.

Läs mer om uppdateringen här.

Google Analytics slutar samla in Youtube-data

I framtiden kommer Google Analytics inte längre att samla in data från YouTube-kanaler. Historisk data kommer att finnas kvar, men ny data kommer inte att spåras.

YouTubes ’skapare’ har alltid haft tillgång till mer data i YouTube Studio. Därför var den direkta anslutningen mellan Google Analytics och YouTube trevlig att dra nytta av om man vanligtvis var mest van vid att spåra datan i Google Analytics.

På grund av detta kommer YouTube Analytics från och med nu att vara den bästa källan för att hålla sig uppdaterad om information på diverse YouTube-kanaler.

Detta bidrar till att många tvingas lära känna ett helt, nytt verktyg: YouTube Analytics. Se mer om det nedan.

Google Search Console får ny ”association page”.

Google lägger till i Search Console en ny föreningssida – associeringssida – som kommer att innehålla alla associeringar.

Association page

Associeringssidor hänvisar till en anslutning med Search Console egenskaper och detsamma i någon av Googles andra tjänster. Det kan till exempel vara Google Analytics.

Den uppdaterade associeringssidan finns i menyn i Search Console och stöder följande:

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Actions Console-projekt
  • YouTube-kanal
  • Chrome Web Store-konto
  • Play Console-app

Genom att ansluta Search Console till egenskaper / egenskaper i Google Analytics kommer du i framtiden kunna få en bättre inblick i de organiska sökresultaten.

Läs mer om föreningssidan och förstå vad det betyder för dig.