Uppdaterad 10. januari 2022 av Edvin Thorbjörnsson

Google Nyheter December 2021

Google Nyheter December 2021

SEO är i ständig förändring. Under ett år genomför Google hundratals uppdateringar vilket givetvis får både stora och små konsekvenser för sökresultaten – och självklart för oss som jobbar med SEO. 

I den här artikeln tänkte vi kolla närmare på några nyheter som inträffat under december månad och som berör vår favorit-sökmotor. 

Lokala sökningar får en rejäl uppdatering

Google har bekräftat att lokala sökresultat har fått sig en rejäl uppfräschning. Uppdateringen sattes igång i slutet av november och verkställdes den 8 december. 

Detaljer:

  • Närhet (proximity på engelska) är nu en av de viktigaste ranking-faktorerna
  • Sättet på vilken lokala sökresultat visas har också förändrats. Istället för den välkända kartan med tre resultat nedanför har Google nu lanserat en karta med en mer modern look med sökresultaten placerade till vänster om kartan. 
  • Uppdateringen orsakade en hel del fluktuation bland de lokala sökresultaten.

Uppdatering av produktomdömen 

Hur många av oss har inte känt frustration över att behöva leta efter äkta omdömen i ett hav av sponsrat innehåll? För att lösa detta vill nu Google få upp fler autentiska och kvalitativa recensioner och omdömen på resultatsidan. 

I april i fjol släppte Google en uppdatering som fokuserade på produktomdömen. Nu har de utökat denna med två nya best practices som du kan använda för att få dina recensioner att nå toppen på sida ett. 

Dessa är:

  1. Bildbevis (foton eller video) på att du faktiskt har haft tillgång till och testat produkten du recenserar. 
  2. Inkludera länkar till fler butiker än en som säljer produkten

Har du fortfarande problem med indexering?

Har du haft problem med att få ditt innehåll indexerat på sistone?

Då är du inte ensam. SEO-byråer och professionella konsulter över hela världen konstaterar samma sak: nämligen att Google inte indexerar i samma omfattning som de brukade. 

Det är dock viktigt att understryka att Google envist dementerar alla rykten om att de skulle ha gjort ändringar i sina rutiner. De står fast vid sin vanliga rekommendation:  “Gör ditt content ännu bättre så kommer det bli indexerat”. 

Downtime kan bli din (hemsidas) död

Om din webbplats ligger nere i mer än en dag så riskerar du att förlora dina Google-rankings. Att detta stämmer har John Mueller bekräftat. Det här innebär att om du låter din sida ligga nere under en längre tid (till exempel om du ska designa om din sida) eller om du upplever downtime på grund av tekniska orsaker så bör du skynda dig att få upp den på nätet igen (och det illa kvickt!). 

Google kan redan efter en dag få för sig att din hemsidas nedstängda tillstånd är dess permanenta tillstånd. Skulle detta ske så kan du se dig i stjärnorna efter bra placeringar på sökmotorns första resultatsida. Kort sagt kan något som till en början ser ut som ett litet problem få stora och långvariga konsekvenser. 

Så här ska du använda dig av användargenererat innehåll (UGC)

Under december släppte Google en trevlig liten infographic som beskriver hur du integrerar användargenererat innehåll på din domän. Detta innehåll kan vara allt från kommentarer och omdömen till foruminlägg och gästbloggar. 

Här är några goda råd om UGC:

  • Allt som återfinns på din domän är ditt ansvar
  • Skriv konkreta användarregler och policies gällande uppförande, språk och så vidare. 
  • Anlita moderatorer och kolla regelbundet allt nytt innehåll som dyker upp på domänen
  • Använd dig av CAPTCHA och andra verktyg för att filtrera bort spam

Ytterligare ett mätvärde för Core Web Vitals?

Google ligger verkligen inte på latsidan när det kommer till att uppdatera Core Web Vitals med nya mätvärden. Den här gången är det din domäns responsiveness (dvs hur tillfredsställande och snabbt sidan svarar på user inputs) som ska bedömas.  

Och för de som undrar så är Core Web Vitals en samling mätvärden som sammantaget ska ge Google en bild över hur användarvänlig din sida är. 

Ett av dessa mätvärden är First Input Delay (FID) – som ska visa hur lång tid en användare behöver vänta innan hen kan börja interagera med en hemsida. FID har fått utstå kritik dels för att det inte är tillförlitligt nog men också för att det inte stämmer överens med de faktorer som användare faktiskt tycker är irriterande med icke responsiva sidor. 

Därför kommer FID med största sannolikhet bytas ut inom kort. Vill du nörda ner dig i ämnet så hittar du alla tekniska detaljer här

Year in Search 

Precis som vanligt sammanställde Google en lista på vad vi sökte på under det gångna året. I sin årssammanfattning kan man läsa om vilka sökningar som trendade, vilka ord som flest människor sökte efter och mycket, mycket mer.

Läs vår analys och genomgång av årets Year in Search här.

Dina nyheter får en ny look

Nyhetsartiklar kommer i fortsättningen visas på ett lite annorlunda sätt än vad du kanske är van vid. Enligt Google är förhoppningen med denna ändring att öka mängden toppnyheter och kvalitativt innehåll på en lång rad sökningar. Detta gäller främst sökningar på ämnen som bedöms vara högaktuella och där rön och ståndpunkter kan ändras från dag till dag. 

Så här kommer den nya nyhetsvyn att se ut:

TikTok går om Google som den populäraste domänen på nätet

Google är inte längre den mest populära webbplatsen i världen. Åtminstone om man ska tro den nya årsrapporten från Cloudflare. Här tillkännager de vilka av världens alla hemsidor som drar mest trafik. 

Och i år kunde de presentera en nyhet som fick många att höja på ögonbrynen: nämligen att TikTok knep förstaplatsen och förpassade Google till en andraplats. 

Här är listan på de mest besökta hemsidorna 2021:

  1. TikTok.com
  2. Google.com
  3. Facebook.com
  4. Microsoft.com
  5. Apple.com
  6. Amazon.com
  7. Netflix.com
  8. YouTube.com
  9. Twitter.com
  10. WhatsApp.com

Bonzer nyheter

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO kunskapen