Uppdaterad 14. september 2021 av Måns Brandt

Google Nyheter Augusti 2021

Google Nyheter Augusti 2021

Google släpper nya uppdateringar av sina algoritmer varje månad. Varje uppdatering påverkar sökresultaten på sitt eget sätt. Det är därför du måste hålla dig uppdaterad om du arbetar med SEO på något sätt.

Vi har samlat de största uppdateringarna som släpptes i augusti 2021. Det är definitivt en lättsmält månad jämfört med de stora uppdateringarna vi fick se i juni och juli.

Uppdateringen av Link Spam har äntligen lanserats

Efter flera veckors lansering är Googles senaste stora länkuppdatering äntligen ute. Google inledde med att meddela att det skulle ske om två veckor, men det tog ungefär en månad.

Denna nya uppdatering fokuserar på att städa upp länkar från sidor som använder sig av betalade länkar och sponsrade gästinlägg. Målet är att dessa länkar inte ska få samma värde som ”naturliga” länkar.

Om du försöker tumma på Googles riktlinjer kommer den här uppdateringen att göra det enklare för dig att bli bestraffad. Och ifall du blir straffad kan du förlora flera värdefulla rankingar på Google.

Du kan läsa vår fullständiga förklaring av uppdateringen här.

Google ändrar hur de genererar sidtitlar

Google har meddelat en förändring i hur de genererar sidtitlar i SERP:erna.

Titlarna är rubrikerna som visas i Googles sökresultat ovanför metabeskrivningen. Du kan se ett exempel här:

vad är ahrefs

Innan den här uppdateringen baserades dessa titlar ofta på HTML <title>-taggen och justerades baserat på den specifika sökfråga som användaren angav.

Från och med nu kommer Google att fokusera mer på vad användaren ser. Det betyder att SERP-titeln oftare kommer att baseras på stora visuella element såsom H1-rubriken.

För att anpassa sig till detta, se till att dina rubriker – särskilt H1 – är optimerade för klick och genererar intresse. Om du inte gör det riskerar du att förlora klick på grund av dåliga sidtitlar.

Du kan läsa Googles inlägg här.

En enklare rapport om sidupplevelse

”Page experience” är namnet på ett av Googles viktigaste tekniska uppdateringar. Modern SEO handlar i dagsläget om att leverera bästa möjliga användarupplevelse med innehåll som matchar sökavsikten på alla sätt.

Det är därför Google har utvecklat en Page Experience rapport i Search Console. Det är en hjälpande hand för webbutvecklare att optimera sina sidor.

Rapporten har nu förenklats och blivit mer användbar för alla som arbetar med SEO.

Detta innebär:

  • Ad experienve (annonsupplevelsen) har tagits bort
  • En bugg har åtgärdats som visade ”misslyckad HTTPS” om det inte fanns tillräckligt med data

Dataförlust i Google Search Console

Google rapporterade att de drabbades av en dataförlust i Search Console rapporter mellan den 23:e och 24:e augusti.

Det betyder att det finns är sannolikt att datapunkter förlorades för klick och visningar under den här perioden.

Var noga med att notera detta i din rapport av månadens siffror.

Notera att detta naturligtvis enbart påverkar rapporteringen och inte den faktiska trafiken. Du bör kunna bekräfta detta genom att jämföra med Google Analytics.

Google omformulerar ”How Search Works”

Google försöker vara mer transparent kring sina metoder.

Som ett steg mot detta omformulerade de nyligen sin förklaringssida för hur sökmotorn fungerar. Denna sida kallas ”How Search Works”.

”How Search Works” är ett nav som förklarar hur Google indexerar, kategoriserar och rankar miljarder sidor på internet.

Förändringarna ser mestadels ut att vara kosmetiska – men de är viktiga att veta om ändå. Du kan få en överblick på dessa här.