Uppdaterad 23. maj 2022 av Edvin Thorbjörnsson

Google Nyheter April 2022

Google Nyheter April 2022

Ännu en månad har gått och precis som vanligt har Google tagit ytterligare ett par stora kliv framåt i utvecklingen. Den här månaden har vi bland annat fått en lägesrapport om deras kamp mot spam, men också en ny Al-modell samt en hel del matnyttiga tips om det ena och andra. Här kommer en sammanfattning över vad som hänt i SEO-världen den gångna månaden. 

Kampen mot spam 

Nyligen släppte Google sin årliga rapport om webspam. I denna beskrivs hur Google arbetar för att bekämpa spam på nätet samt hur de håller SERP:erna fria från aktörer med oönskat uppsåt. Man menar att deras avancerade anti-spam-algoritm, SpamBrain, lyckades fånga upp och radera sex gånger mer spam under 2021 år än under året dessförinnan. Sammanfattningsvis innebär det att Google höll 99% av alla sökningar fria från spam 2021.  

Ytterligare en stor del i kampen mot spam är Googles “best practice” för recensioner. Denna ska hjälpa till att förhindra att svagt innehåll dominerar SERP:erna för sökningar som leder till att recensioner visas.  

Källa: https://developers.google.com/search/blog/2022/04/webspam-report-2021

Google tillåter nu att ytterligare personlig information tas bort

Google har länge arbetat med att ta bort personlig information, om människor bett om det. Vanligtvis är detta ett resultat av doxxing eller hacking, där exempelvis känslig information om kreditkortsnummer eller annan bankinformation dyker upp online. 

Nu har dessa policies justerats och du kan idag begära att flera olika typer av information tas bort. Denna information inkluderar allt från kontaktinformation (namn, telefonnummer, adress) till information som kan leda till identitetsstöld (känslig inloggningsinformation, m.m.). 


Källa: https://blog.google/products/search/new-options-for-removing-your-personally-identifiable-information-from-search/

Google tillkännager flera stora genombrott i den nya Al-modellen PaLM

Google är inte bara världens största sökmotor, utan förmodligen också en av de största Al-forskarna i världen. I en helt ny forskningsartikel berättar man om de senaste stora genombrotten Google gjort tack vare deras nya Pathways Language Model, även kallad PaLM. 

Mycket pekar på att denna nya Al-arkitektur inte bara  omfattar alla nuvarande språkmodeller, utan också människor, i logik och aritmetik. 

Vi på Bonzer uppmuntrar dig att läsa denna djupgående artikel på Search Engine Journal, men vi har även valt att lyfta fram några de mer avancerade logiska funktionerna som PaLM uppnår nedan:

(Översatt från engelska om något låter lite konstigt). 

“Frågor: 

Sean hade bråttom hem men trafikljuset slog om till gult och han blev tvungen till att göra vad?

Svar: (a) ta tid (b) fördriva tiden (c) gå långsamt (d) havet (e) sakta ner farten

Svar:

Svaret är (e) sakta ner farten.”

“Input:

Jennifer tittar ut genom fönstret och ser ett riktigt häftigt moln nedanför sig. Hon knäpper loss säkerhetsbältet och går på toaletten. Transporterar sig Jennifer troligtvis mer än 300 miles i  timmen i förhållande till jorden?

Modell Output: 

300 miles i timmen är ungefär 480 km/h. Detta är den ungefärliga hastigheten för ett kommersiellt flygplan. Moln förekommer vanligtvis under flygplan, så Jennifer befinner sig förmodligen på ett plan. 

Svaret är ja”. 

Vad innebär detta?

  • Fundera över hur en dator kan överträffa dina egna logiska förmågor. 

Artikeln: https://www.searchenginejournal.com/google-palm/444585/

Vad händer egentligen när du uppdaterar bilder?

Många upplever underligheter när de uppdaterar en större mängd bilder på sin hemsida. Och det finns en anledning till det. Enligt John Mueller är Google nämligen betydligt långsammare på att indexera bilder än webbsidor. Eller med karlns egna ord:

“Vad som sker är förmodligen att den genomsnittliga crawlingen och indexeringen av bilder i regel är mycket långsammare än den för vanliga hemsidor. 

Om du tar bort en bild-URL och lägger till en ny på en sida så kommer det ta lång tid innan den återupptäckts av oss”.

Sånt är livet, men du kan skynda på processen genom att omdirigera den gamla bilden till annan bild. 

Vad innebär då detta? 

  • Kom ihåg att implementera omdirigeringar om du byter bilder på viktiga sidor.
  • Tänk på att visuellt innehåll för vissa SERP:er är väldigt viktigt. Att byta bilder kan med stor sannolikhet ändra sidans rankning. 

Källa: https://www.searchenginejournal.com/why-updating-images-can-backfire/445977/

Går det att använda fler typer av strukturerad data än vad de officiella riktlinjerna föreslår?

Google släppte nyligen ett podcastavsnitt med Martin Splitt, Ryan Levering och den tekniska skribenten Lizzi Sassman, alla anställda på Google. Samtalet handlade om strukturerad data. Strukturerad data är ett standardiserat stycke kod som hjälper Google att förstå innehållet på din sida. 

Google har tagit fram en lista med rekommendationer för strukturerad data som kan hjälpa dig uppnå fantastiska resultat på SERP:erna. Men när du kontrollerar den officiella dokumentationen för schema, kommer du upptäcka ett flertal andra typer. Så vad används dessa till? 

Enligt Levering:

… Jag avråder aldrig folk att lägga till strukturerad data på en webbsida om det är semantiskt vettigt. 

… Vi har även vissa saker vi gör för att i allmänhet förstå en sidas innehåll. Ibland kan datan du lägger upp på sidan bli en del av detta…Så det är användbart, men just nu i en mer underförstådd mening.”

Användningen av strukturerad data är starkt relaterad till semantisk och entitets-SEO. 

Detta kan du göra:

  • Kolla Schema.orgs katalog för att ta reda på vilka typer av strukturerad data som är tillgängliga. 
  • Ta reda på hur du kan gynna olika sidor genom att lägga till strukturerad data.
  • Vi skulle framförallt rekommendera att använda strukturerad data på en webbplats som har en viss “disambiguation”. Med andra ord där innehållet inte är så tydligt för Google. Här är det bra att utgå ifrån vilka queries webbplatsen rankar på. 

Källa: https://www.searchenginejournal.com/non-recommended-structured-data/445107/

Google introducerar Multisearch

En ny uppdatering av Google Lens låter dig kombinera text och visuellt innehåll för att bättre kunna besvara människors sökintention. Search Engine Journal har tagit fram en fantastisk tutorial på ämnet.

Hur förhåller sig Google till Al-genererat innehåll?

Al-genererat eller -skrivet innehåll är mycket populärt i SEO-världen just nu och verktyg som Jasper och GPT-3 har blivit var mans egendom. Dock lär det inte vara helt problemfritt att implementera, åtminstone inte enligt John Mueller. Google har ett mycket tydligt förhållningssätt till Al-innehåll:

“Jag misstänker att kvaliteten på innehåller är lite bättre än för de riktigt gamla verktygen, men för oss är det fortfarande automatiskt genererat innehåll vilket betyder att det bryter mot våra riktlinjer. I våra ögon är det därför att betrakta som spam.”

Hur väl Google kan identifiera den här typen av innehåll är en helt annan historia. Det finns goda skäl att tro att Google har vissa svårigheter att hitta detta innehåll automatiskt.

Vad innebär detta?

  • Reflektera över i vilken omfattning du är beroende av Al-genererat innehåll.
  • Övervaka noga de sidor som har AI-genererat innehåll och var beredd på att göra ändringar om sidorna påverkas.

Källa:https://www.searchenginejournal.com/google-says-ai-generated-content-is-against-guidelines/444916

Räknar Google icke-länkade brand mentions som länkar? 

Nej, inte som länkar. Detta är John Mueller mycket tydlig med att understryka. Det är inte samma, men icke-länkar är inte heller något du bör undvika. För Google är icke-länkade brand mentions enbart text på en sida. Texten kan användas någon annanstans i andra algoritmer, men ska inte ha samma effekt som ett länkat brand mention. 

Så kan du hantera detta: 

  • Jobba med outreach för att omvandla dina brand mentions till länkar. 
  • Har du kontakt med journalister? Försök då inkludera länken som en del av dealen redan från början. 

Källa:https://www.searchenginejournal.com/does-google-treat-unlinked-mentions-like-links/444596/

Hur påverkar slutsålda varor produktsidans rankning?

SEO inom E-handel kan vara besvärligt. Hur man ska hantera slutsålda produkter är ett klassiskt problem. Det finns goda skäl att inkludera uppdaterade och starka rutiner för att hantera dessa problem. Enligt John Mueller ses sidor för slutsålda produkter som “soft 404:s”. Du kan, beroende på sökavsiken bakom olika sök, uppleva minskade rankningar. 

Så ska du hantera detta:

  • Vi rekommenderar generellt att tagga sidor med produkter som kommer vara slutsålda under en längre tid med noindex
  • Självklart är det bara att ta bort permanent slutsålda varor. 
  • I vissa fall är en vara oftare slutsåld än i lager (tänk Playstation 5). Då behöver du förse användarna med annan användbar information (när varan förväntas finnas i lager igen, priser, förbeställning, m.m.) 

Källa: ​​https://www.searchenginejournal.com/google-out-of-stock-products-may-impact-search-visibility/444500/

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen