Uppdaterad 8. oktober 2021 av Frida Jungermann

Google News September

Google News September

Google uppdaterar sina sökalgoritmer och produkter varje månad. Så om du arbetar med SEO måste du hålla dig uppdaterad. Därför har vi samlat en rad olika nyheter som kommer hjälpa dig i ditt arbete med sökmotoroptimeringen.

September var en hektisk och händelserik månad inom SEO sfären. Läs vidare för att ta reda på vanliga frågor relaterade till SEO, förtydliganden om titel generering och hur du optimerar din webbplats för Discover och hur du optimerar en e-handel. Slutligen kommer vi också ta en titt på framtiden för sökning med Googles senaste uppdatering MUM.

1 – Google förtydligar hur de genererar titlar

Förra månaden tillkännagav Google ett nytt system för att generera titlar. Men efter blandad mottagning har de justerat lite i modellen. De klargjorde också i vilka fall de kommer att använda andra element än HTML-titeln i sina sökresultat (SERP).

Så först och främst är det viktiga att notera att Google fortfarande använder HTML-titeln i 87% av samtliga fall. Om de tycker att titeln saknas eller är felaktig kommer de att generera en ny, ofta genom att använda H1 på sidan i fråga.

Så när bestämmer Google sig för att ändra HTML-titeln?

  1. Om HTML-titeln är föråldrad. Till exempel om sidinnehållet har uppdaterats till det aktuella året, men HTML titeln fortfarande säger 2020, så väljer Google en bättre titel.
  2. Om titeln är halvtom. Detta är vanligtvis ett problem med mallade titlar som den som produceras av WordPress. Här kan en halvtom titeltagg se ut som ”I Bonzer” som Google isåfall skulle fylla i med något relevant.
  3. Om rubriken är felaktig. Detta är om titeln är nyckelordsstoppad eller är statisk på en sida med dynamiskt innehåll, till exempel en kategorisida hos en e-handel.
  4. Om titeln är ett duplikat. Om den delar en titel med många andra sidor på domänen kommer Google troligen att ändra den.

Läs mer här.

2 – Google testar flera indragna resultat

I Juli började Google experimentera med att visa indragna sökresultat när mer än en webbadress skulle visas på samma SERP.

I September ser det ut som att Google har testat att visa mer än ett intryckt sökresultat.

Som alltid när Google testar saker kan detta i stort sätt rullas ut eller kasseras efter testning.

Nedan kan du se hur ett enda indraget resultat ser ut.

indragna resultat på Google

Hur man optimerar – och om det end är möjligt, är en fråga som återstår att besvara. Men det gäller troligen webbplatsstruktur och intern länkning.

3 – Blockera inte innehåll med CAPTCHAS

Om du placerar ditt innehåll bakom CAPTCHAS kommer Google inte att indexera innehållet.

Hur Google genomsöker, indexerar och återger internet har konsekvenser för miljoner dollar.

Och som webbansvarig vill du veta hur dina val påverkar sökresultatsidorna.

John Mueller bekräftade nyligen att innehållet som ligger bakom captchas inte skulle återges av Google, eftersom Google inte kan se det.

Detta överensstämmer med vad vi vet om andra om andra typer av skyddat innehåll, till exempel betalningsväggar och formulär för inlämning av potentiella kunder.

Kort sagt, Googles sökrobotar interagerar inte med detta innehåll. För att testa om Google kan se ditt innehåll kan du använda URL-inspetionsverktyget i Google Search Console.

Om ”grindning” av innehållet är avgörande för dig, men du fortfarande vill att Google ska indexera och ranka det, kan du hjälpa till genom att visa Googles sökrobot hela versionen och fortfarande ha dina användare som krävs för att fylla i CAPTCHA.

Även om detta vanligtvis skulle falla under manipulations-taktiken för black hat-SEO, bekräftar John Mueller att det är bra i det här fallet:

“From a policy point of view, we’re okay with situations where you serve us the full content, and you require a captcha on the user side. If you need to do that slightly differently for Googlebot or maybe other search engines than you would for the average user from our point of view, that’s fine.”

4 – Google arbetar enligt uppgift med att indexera innehåll från Instagram och TikTok

Enligt vissa källor jobbar Google på att hamra ett avtal med Instagram och TikTok. Den här affären skulle göra det möjligt för sökmotorn att indexera innehåll som publicerats på dessa plattformar.

Detta skulle vara i linje med en liknande affär som Google gjorde med Twitter. Här betalar Google en licensavgift så att den kan indexera tweets när de publiceras.

5 – Hänvisningstrafik påverkar inte rankningar

I en ny intervju uppgav Googles sökguru, John Mueller, att hur mycket hänvisningstrafik som passerar genom en baklänk inte har någon inverkan på dess värde.

Även om Google till synes värderar användarinteraktion och länkars trovärdighet, spelar det inte in hur mycket ”länk rättvisa” som skickas från en sida till en annan via backlinks.

Så, som någon som arbetar med SEO, bör du fortfarande se till att ha dina länkar placerade på webbplatser som tar emot trafik. men du ska inte få panik över mängden hänvisningstrafik.

6 – Hur man optimerar för Discover Follow Beta

Google har precis uppdaterat sin dokumentation för en betafunktion i Discover som är tillgänglig för vissa mobila Chrome-användare. Kort sagt, det tillåter sökare att följa sina innehållsskapare online.

Den goda nyheten är att du kanske inte behöver göra något för att optimera för den här funktionen. Google använder alla tillgängliga Atom- eller RSS-flöden och genererar ofta ett om det inte finns några.

För att behålla kontrollen och ge bästa möjliga användarupplevelse rekommenderas det att du delar upp dina flöden och länkar till dom från relevanta delar av din domän.

discover follow beta

Här kan du läsa mer från Google.

7 – Ny Lighthouse uppdatering lägger till specifik LCP-granskning

Ända sedan uppdateringen för sidupplevelse har webbansvariga skyndat sig för att optimera sidhastigheten. Ett av sätten är att introducera ”lat laddning”, där bilder som inte är direkt synliga laddas senare än innehållet ovanför mitten. Detta hjälper massivt sidhastigheten eftersom bilder inte laddas innan de behövs.

WordPress – sättet att göra detta på egen hand har emellertid inför ”lat laddning” för alla bilder, vilket har påverkat LCP betyget negativt, världen över. Eftersom detta är en rankningsfaktor så vill vi inte att det ska hända med våra webbplatser.

För att lösa detta har Lighthouse 8.4 lagt till en granskning för att diagnotisera detta problem mer exakt.

Du kan läsa mer om detta på Search Engine Journal.

8 – Google publicerar guide för bästa praxis för e-handel

Google har lagt till ett nytt avsnitt på deras utvecklingssidor med fokus på bästa praxis för e-handlare. De nya sidorna vänder sig till utvecklare och är till hjälp för alla e-handelsutgivare som säljer produkter online och därför SEO-industrin.

Det finns sju helt nya sidor som koncentrerar sig på följande ämnen:

  • Var en e-handels innehåll kan dyka upp på Google
  • Dela med dig av din produktdata med Google
  • Inkludera strukturerad data hos relevant e-handel
  • Hur man lanserar en ny e-handel
  • Designa URL-struktur för e-handel
  • Hjälpa Google att förstå en e-handels sid struktur
  • Paginering, inkrementell laddning av sidor och deras inverkan på Google sök.

Läs mer här.

9 – Google tillkännager en sökdesign med hjälp av MUM-algoritmen

Google har meddelat att MUM (Multitask Unified Model) kommer att integreras i vissa sökningar. Googles sökresultat genomgår förändringar som ger nya sätt att upptäcka och utforska ämnen i sökningen. Vi kan förvänta oss att se detta rullas ut och testas under de kommande månaderna och kvartalen.

Det kommer till exempel att låta dig förbättra dina sökningar med bilder:

mum

Men förutom denna häpnadsväckande AI-drivna utveckling betyder det också mycket för SEO över hela världen. MUM ändrar sökningar på tre grundläggande sätt:

Saker att känna till

När du söker efter ett ämne vet Google vilka problem som rör ämnet. Deras exempel är ”akrylmålning”.

Eftersom Google vet hur sökare vanligtvis utforskar detta ämne kan de komma med korrekta förslag på liknande eller relaterade ämnen som du förmodligen skulle vara intresserad av.

Den här funktionen kommer att lanseras under de kommande månaderna.

Topic Zoom

Med hjälp av MUM hjälper Google dig att snabbt utvidga eller begränsa din sökning.

Sökresultat som kan bläddras visuellt

Framtidens SERP kommer också att bli mycket mer visuell. Google kommer att förbättra surfupplevelsen till att inkludera fler utvalda bilder och videor direkt på resultatsidan för några sökfrågor där sökaren letar efter inspiration.

Här kan du läsa allt om MUM uppdateringen

10 – Google expanderar deras ”Om detta resultat” funktion

Tidigare i år, i ett steg mot ökad transparens, började Google visa ”Om detta resultat” sidor och vägledde sökande till varför resultatet de ser är ovanpå SERP.

Nu lägger de även till extra information:

  1. Se mer information om källan, till exempel vad Wikipedia säger om ursprunget och hur källan beskriver sig själv.
  2. Hur beskriver eller betygsätter andra webbplatser på webben den aktuella sidan.
  3. Du kan hitta ytterligare relaterad information till ämnet.

Här kan du läsa mer.

Bonzer news

Fresh news to keep you updated on your most wanted SEO knowledge