Uppdaterad 1. oktober 2021 av Lydia Nyberg

5 insikter från toppresterande content som du bör känna till

5 insikter från toppresterande content som du bör känna till

Vad krävs för att bli nummer ett bland sökresultaten hos Google? Det är ingen lätt fråga, men det vi vet säkert är att det kräver hårt arbete och tålamod.

Något annat vi vet är att innehållet på sidan 1 är en mycket grundläggande del av den SEO-strategi som kommer att skala ditt företag. Därför har vi sammanställt fem insitker som belyser de tydliga förutsättningarna de innehåll som presterar absolut bäst.

Hur man kan använda sig av dessa insikter

Vad innehållet på Googles första sida innehåller (även kallad SERP) är vanligtvis en intressant insikt som kan ge dig en bra inblick i vad ditt innehåll måste innehålla för att ha samma förutsättningar för att kunna prestera på sidan 1.

Det bäst presterande innehållet lever även upp till de krav (EAT) som Google lägger stor vikt vid när man ska ta reda på vilket innehåll som faktiskt ska visas på sidan 1.

Om du kan uppfylla samma sökintention och optimera ditt innehåll på samma sätt som det görs i det innehåll som du ser på sidan 1, så har ditt innehåll de förutsättningar som krävs för att kunna konkurrera om första positionen.

Det finns naturligtvis mer bakom ett innehåll som presterar på topp. Baserat på 11,8 miljoner sökresultat har vi sammanställt fem nyckelfynd som hjälper dig att skapa det mest intressanta innehållet som lockar fler besökare in till din webbplats.

1. Antalet ord

Det genomsnittliga innehållet på sidan 1 innehåller mer än 1400 ord. Så du kan därför inte snabbt skriva 200 ord och förvänta dig att du kommer till sida 1 – i de flesta fall tar det betydligt mer än så. Ditt innehåll måste vara fördjupat, korrekt rent informativt, strukturerat och välskrivet.

I en studie gjord av Backlinko fann man att ett långt och djupgående innehåll i genomsnitt får 77% fler backlins jämfört med kortare innehåll. Detta ger en ganska tydlig bild att om du vill överträffa dina konkurrenter på sidan 1, så måste du vässa pennan och avsätta tid för att skapa ett relevant och informativt innehåll som uppfyller sökintentionen med ämnet på ditt innehåll.

2. Title tags

Titeltaggar har alltid varit en viktig del av SEO, men sedan Google tillkännagav sin uppdatering av titeltaggen i augusti så har ännu mer fokus riktats hit.

Uppdateringen innebär i princip att Google nu automatiskt hämtar information från rubriker och textenheter i innehållet för att generera titeltaggar – om detta matchar sökningen bättre än den manuellt angivna titeltaggen.

Men med påståendet “A focus on good HTML title tags remains valid”, hävdar Google att bra strukturerade HTML -titeltaggar fortfarande är lika viktiga.

Statistiskt sett kommer 65-85% av innehållet på ett sökord ha exakt samma sökord som ingår i titeln. Och det säger mycket om förhållandet mellan innehåll som måste tillgodose sökavsikter även i titeltaggar.

Korrekt användning av sökord i titeltaggar kommer att gynna din förmåga att komma till sida 1 med ditt innehåll, men för att komma dit behöver du också fokusera på andra viktiga SEO-element.

3. H1 tags

Någonstans mellan 60-80% av de H1-taggar på sidan 1 innehåller sökordet för den utförda sökningen. Men om du tittar närmare på sidan 1 resultaten så innehåller det bäst presterande innehållet inte längre H1-taggar med sökord.

Användningen av sökord i H1-taggar har därför ingen avgörande eller direkt inverkan på topprankningar. Återigen är det snarare ett djupare, välskrivet och informativt innehåll som du behöver fokusera på.

4. ’Dwell time’

”Dwell time” är ett mått som ger en insikt i hur mycket tid dina besökare spenderar på din webbplats. Studier visar att förstklassiga webbplatser har en högre ”Dwell time”.

När besökare spenderar tid på en webbplats, indikerar det att sidan har relevant innehåll som besökarna bryr sig om att lägga sin tid på. Google ser detta som högst relevant och väger det i förhållande till ranking på sidan 1.

Du bör därför tänka på hur du får besökare att stanna längre på din webbplats. Att skapa och erbjuda informativt och fördjupat innehåll blir därför uppenbart, men du kan också överväga att skapa interaktivt innehåll som bjuder in besökare att spendera mer tid på din webbplats.

Både det informativa och fördjupande innehållet är något vi använder mycket på Bonzer när vi arbetar med kunder som vill skala upp sin verksamhet med SEO.

5. Länkar

Den genomsnittliga högst rankade sidan på Googles första sida får cirka 3,8 fler länkar om vi jämför med dess konkurrenter. Enligt data har inlänkningar till en webbplats en direkt inverkan på rankningar.

Om vi ​​översätter detta till en användbar insikt så bör du alltid rikta din uppmärksamhet mot att få organiska och obetalda länkar med en hög relevans och en hög kvalitet.

Du kan göra detta på olika sätt, men ett klassiskt tillvägagångssätt är att nå ut till andra webbplatser med relevant innehåll som de i sin tur kan länka till.

Ta din verksamhet till nästa nivå

Om du vill skala ditt företag och ännu inte har fokuserat på SEO, så är det helt klart dags. Som specialiserad byrå har vi bred och praktisk erfarenhet av att skapa innehåll som når toppositioner hos Google.

Förutom din sidas innehåll så arbetar vi också med de andra grenarna av SEO som behövs för att skapa en SEO-strategi som kommer att ta din verksamhet till nästa nivå.

Hos Bonzer kan du få en kostnadsfri SEO-analys där vi granskar den outnyttjade potential som din webbplats har.

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen