blogg

/

Teknisk SEO

/

0 min read

E-handel & SEO: 10 misstag som är förödande för din synlighet

seo og mærkedage

När det kommer till SEO för e-handeln finns det många misstag som du måste undvika. Tekniska fel är vanligt förekommande inom SEO - Men även strategiska snedsteg kan ha en förödande påverkan på dina affärsmål.

Online affärer har ofta tusentals, om inte tiotusentals, fler sidor än till exempel tjänsteföretag. Detta gör E-handel till ett tekniskt krävande område. Därför kommer vi inte beröra de mest grundläggande SEO-misstagen i denna artikeln. Om du vill läsa vidare om detta rekommenderar vi vår SEO-guide.

Istället kommer vi se över några av de största SEO-felen som vi som byrå har stött på hos våra kunder. Vill du läsa om vad en bra SEO kan leda till, rekommenderar jag vår artikel där vi analyserar Sveriges 100 största e-handlare. Syftet med artikeln är att undersöka hur de största e-handlarna gör för att bli så framgångsrika men också se vilka snedsteg de gör.

I det här inlägget kommer du lära dig om de 10 vanligaste och kritiska felen som e-handlare gör och hur man åtgärdar dem.

Vad innebär SEO för E-handlare?

Kortfattat beskriver det hur man optimerar en e-handeln för sökmotorer. Ett exempel på detta är att ha en tydliga produktbeskrivningar med strategiska nyckelord samt att få länkar från relevanta hemsidor.

Att följa bästa praxis vad gäller webbplats-struktur, content och länkbyggande är alla viktiga aspekter av sökmotoroptimering som kan förbättra din e-handels rankingsposition.

SEO hjälper med andra ord din e-handel att komma upp på första sidan på Google. Ju fler sökmotoroptimerings-misstag du gör, desto svårare är detta att uppnå. Läs vidare för att lära dig hur du undviker att göra de 10 stora SEO-misstagen som kan sätta krokben för din synlighet.

Misstag #1: Dina sidor är inte optimerade för nyckelord

Problemet

När dina framtida kunder öppnar Google skriver de oftast in beskrivande ord eller fraser i sökfältet. Google försöker sedan hitta innehåll som matchar deras sökavsikt - och du vill såklart att innehållet ska vara ditt. Ett av sätten som Google hittar innehåll på är genom att se över nyckelord som används i rubriker (H1, H2, H3, etc.) samt produktbeskrivningar. Nyckelord i bildtitlar, sidtitlar och alt-texter tas också i beaktning.

Många nätbutiker skriver istället om sina produkter på ett invecklat sätt, likt hur de skulle prata om produkterna internt i företaget. Detta innebär ofta att produktbeskrivningarna är fulla av branschjargonger som användarna inte letar efter eller ens är medvetna om. Här är det viktigt att notera att det faktiskt inte spelar någon roll om dina kunder kallar din produkt vid rätt namn - det som spelar roll är att de väljer din produkt framför dina konkurrenters.

Förutom att företag inte använder rätt sökord, är det även många som beskriver sina produkter på fel sätt. Sökavsikt är a och o för all SEO – inklusive SEO för e-handeln. Det innebär att du måste leverera produktbeskrivningar i precis det format som din målgrupp söker efter. Här ser vi ofta produktsidor som är optimerade för sökord som skulle göra sig mycket bättre på en kategorisida eller en blogg. Google är en semantisk sökmotor; det betyder att när du optimerar sidor bör du tänka på dina användares behov och den information de söker efter.

Kort sagt: Om du inte optimerar dina sidor för rätt sökord eller för rätt format, kommer ingen någonsin att hitta dig på Google.

Lösningen

Alla problem med sökavsikter och nyckelord kan lösas med hjälp en grundlig sökordsanalys. Detta ger dig en exakt överblick över vilka sökord som hör hemma på vilka sidor så att du kan optimera din webbplats därefter. Ett enkelt sätt att göra detta är att undersöka vad som faktiskt dyker upp när du själv söker efter olika sökfraser. Är det vad du förväntar dig? När analysen är gjord är allt som återstår att kavla upp ärmarna och börja jobba.

Misstag #2: Din struktur är för djupgående

Problemet

En framgångsrik webbplats är enkel, välstrukturerad och lättnavigerad. Detta är bra för din e-handels SEO eftersom det gör det enklare för Google att förstå ditt innehållet på webbplatsen – speciellt om din webbutik innehåller många produkter. Att din struktur är för djupgående betyder i den här kontexten hur många klick det krävs för besökaren att komma in på den produktsida som de letar efter.

Därför bör du tänka på din webbplats layout och försöka göra den så användarvänlig som möjligt. Det finns många olika designalternativ tillgängliga för webbutiker. I bilden nedan kan du se ett klassiskt strukturexempel som alltid fungerar:

Här är några exempel på strukturella problem som vi på Bonzer ofta stöter på:

  • Produkter sorteras inte i kategorier. Ofta visas alla produkter helt enkelt på samma sida. Ibland har en butik paraplykategorier (Skor, Kläder) istället för underkategorier som din målgrupp letar efter (Air Force 1, Gravidklänningar).

  • Webbplatsen har alldeles för många, djupa, underkategorier. Vanligtvis ska du kunna hitta en produkt efter cirka tre klick från förstasidan. Om nätbutiken är väldigt stor kan dock dina underkategorier gå lite djupare.

  • Alla kategorier länkar till alla andra kategorier och underkategorier. Detta blir inte vettigt för Google (sökmotorn blir för förvirrande för att förstå syftet med din webbplats) eller för användare (eftersom du ger dem alldeles för många alternativ).

  • Att lista produkter i fel underkategorier. Dina produkter matchar inte sökorden relaterat till den kategorin och diskrepansen mellan underkategorier och produkter kommer att förvirra och frustrera dina användare.

  • En för djup struktur kan vara ett problem. Med detta säger du indirekt till Google att sidorna längst ned i kategorihierarkin inte har något värde. Samtidigt kommer användare att lämna din butik om de inte hittar produkten de letar efter.

En djup struktur innebär också att all auktoritet som erhålls från inkommande länkar kommer att fördelas ojämnt – och detta är inte bra om du har ambitionen att nå höga rankningar.

Lösningen

Detta problem uppstår ofta i samband med att webbplatsen byggs. När detta misstag redan har gjorts kan det ta lång tid att rensa upp bland dina kategorier. Du bör därför kartlägga dina kategorier väl så att de redan från start matchar rätt sökord med sökintentionen bakom.

Det finns olika sätt att göra detta beror på vilket e-handelssystem du använder – Shopify har till exempel inte samma layout som WooCommerce. Men här är fyra snabba steg för att säkerställa att du slipper en mycket tidskrävande process i framtiden:

  1. Fundera över vilka typer av produkter du erbjuder och sortera dem i kategorier därefter.

  2. Sortera dessa kategorier i underkategorier baserat på de specifika produkter.

  3. Placera dina produkter i rätt kategorier — försök att endast inkludera samma produkt i en eller två kategorier.

  4. Kom igång med ditt CMS och börja implementera dina ändringar.

Misstag #3: Du skapar inte rätt kategorisidor

Problemet

Jag berörde ämnet ovan, när det kommer till SEO för e-handeln är det extra viktigt att skapa kategorisidor efter det användarna faktiskt söker efter. Det betyder i praktiken att om dina kategorier är för breda kommer du inte visa folk att du erbjuder det de letar efter. Är dina kategorier istället för snäva kommer det bli svårt att få sökvolym för dina sökord. Kom ihåg: om sökavsikten är att hitta en kategorisida beror det på att användarna vill ha fler produktalternativ att välja mellan.

Du kan se till att du skapar rätt kategorisidor baserat på dina sökord och hur de är integrerade i sidornas taxonomi. Men det kan också göras genom kunskap om din produktkatalog och de vanligast förekommande frågor dina kunder har.

Dessa frågor är viktiga – och att informationen på dina kategorisidor besvara dem. Det är mycket enklare att ge dina kunder rätt information och vägledning om du har tre separata kategorier för "hundmat", "vegansk hundmat" och "hundfoder för känsliga magar" än det skulle vara om alla typer av hundmat var listade under en stor kategori.

Lösningen

För att undvika detta problem måste du gå tillbaka till din sökordsanalys och klassificeringen av dina sidor. Ett annat alternativ är att ta en titt på dina konkurrenter — hur sorterar de sina produkter i kategorier och fungerar det bra på så vis att det ger en trevlig användarupplevelse? Ta till exempel en av världens största nätbutiker: Asos. Så här listar de produktkategorier:

Här kan du se att deras produkter är sorterade i både paraplykategorier (Badkläder, Byxor & Chinos, Jackor & Kappor), men även sorterade efter tillfälle (Festival, Semester, Bröllop). Vi har skrivit en guide om hur man bäst förbereder sig inför högtider. Texten berör specifikt sommaren, men samma principer går att applicera för andra säsonger.

Om du tittar lite närmre kommer du att märka att Asos också sorterar sina kategorier i ytterligare underkategorier som användare söker efter:

Här hittar du skinny jeans, slim jeans, straight jeans etc.

Misstag #4: Du saknar produktbeskrivningar

Problemet

Rubriken talar för sig själv. Många nätbutiker har helt enkelt inte produktbeskrivningar för sina kategorier och produktsidor. Du kanske tror att produkten talar för sig själv men du måste komma ihåg att användare som handlar online inte har möjlighet att ställa frågor om produkter som de skulle göra i en fysisk butik.

Ju fler frågor du kan svara på om produkten, desto större är chansen till konverteringar.

Samtidigt kräver Google ofta text som berättar för sökmotorn vad dina sidor handlar om och hur bra du är på att vägleda dina kunder. Detta har en betydande inverkan på din ranking, indexering, och det har också en påtaglig effekt på dina konverteringar.

Ett annat SEO-misstag hos E-handlare som jag ofta stöter på är att texten skrivs i ett format som är långt ifrån idealiskt. Google är ganska bra på att läsa textblock, men desto bättre på att läsa strukturerad text såsom punktlistor, numrerade listor, tabeller och många andra strukturerade format. Du bör också använda strukturerad data, ett ämne som jag återkommer till senare.

Lösningen

Börja med att läsa vår guide till produktion av SEO-content. När du har gjort det är allt som återstår att komma igång.

Det här kan emellanåt låta tråkigt - speciellt om skrivandet inte faller dig naturligt. Om så är fallet kan det vara en idé att anlita en innehållsskribent eller en SEO-byrå för extern hjälp.

Utöver sökordsanalysen som alltid bör vara gjord innann du skriver, bör du även tänka på vilka frågor kunderna skulle ställa om de befann sig i en fysisk butik.

Exempel:

  1. Hur sitter kläderna?

  2. Vad är er returpolicy?

  3. Vilket material är produkten gjord av?

  4. Hur tar jag hand om produkten efter att jag köpt den?

Misstag #5: Du har fel syn på filter

Problemet

Se till att sitta ner och hålla hårt i hatten, det är nu vi går in på det tekniska. Om ditt företag inte har en webbutvecklare som har en god förståelse för teknisk e-handel SEO, kan det vara läge att anlita en extern expert.

De allra flesta, moderna, nätbutiker erbjuder ett filteralternativ. Detta tillåter användare att filtrera produkter efter olika attribut såsom storlek, färg och mer.

Här är ett exempel:

Om du går till kategorisidan för tygfåtöljer på IKEA.com (den i adressfältet) ser webbadressen ut så här:

Om du nu adderar ett filter efter färg ändras URL:en:

Notera hur URL:en ändras och inkluderar "?filters" vilket indikerar att vi enbart ser de gråa fabric armchairs. Om vi adderar ett till filter efter material exempelvis, ändras URL:en igen:

Än så länge ser allt bra ut. Dessa webbadresser är alla unika och måste indexeras individuellt och bör rankas för olika sökord. Vad många dock inte inser är att dessa filter beror på i vilken ordning de läggs till.

Det betyder att om du hade börjat filtrera efter material och sedan färg, skulle webbadressen vara något helt annat. Det är här som problemet uppstår: Du har nu tre webbadresser med samma innehåll — och det gör det svårare för Google att förstå vilken sida som ska rankas.

Det är också här Googles och användarnas krav börjar skilja sig åt — inget av detta spelar någon roll för slutanvändaren, men det är viktigt för Google.

Som du kan se har IKEA använt filter korrekt, men det är långt ifrån alla som gör det. Att krångla till de olika filtret kan vara kritiskt: det betyder att du kan sluta med hundratals varianter av webbadresser med nästan identiskt innehåll - dvs duplicerat innehåll. Även om det inte finns någon direkt påföljd för duplicerat innehåll, finns det ett indirekt straff i hur svårt det är att kontrollera vilken sida som indexeras och rankas.

Lösningen

Beroende på vilket onlinebutikssystem du använder finns det flera sätt att lösa detta problem:

  1. Se till att dina webbadresser alltid följer samma ordning, t.ex. genom att lista filter i samma ordning så att de alltid börjar med färg, sedan material, sedan storlek osv.

  2. Därefter bör du kanonisera webbadressen till den ursprungliga versionen av sidan utan filter. Detta talar om för Google att detta är den ursprungliga webbadressen och att de andra bara är varianter. Det ska se ut så här:

Du kan också välja att blockera Google från att crawla dina filter genom att justera robots.txt

Misstag #6: Avsaknad eller inkorrekt Structured Data

Problemet

I 2022 är strukturerad data ett av de viktigaste inslagen i en bra SEO-strategi. Strukturerad data är en specifik kod som instruerar Google om hur man ska förstå din sida. Detta är särskilt viktigt för e-butiker eftersom att det finns en viss form av strukturerad data som implementeras i sökresultaten och kan leda till fler klick. Det ser ut så här:

Din webbutiks structure data är det som gör att t.ex. produktrecensioner dyker upp. I exemplet ovan ser det också till att andra snygga element såsom "Dial color", "Movement" och så vidare visas. Det visar ofta också priset på produkten. (Google betonar också att du faktiskt kan uppnå liknande resultat genom väl implementerade meta-beskrivningar.)

Om du ser Googles sökresultat som ett butiksfönster, är det här du kan slå dina konkurrenter genom att se till att fönstret är rengjort och har trevliga produkter som syns. Kunderna får ett gott intryck innan de ens har gått in i butiken. Du kan lära dig mer om strukturerad data från Google här.

Lösningen

Återigen är detta en teknisk fråga. Många CMS-plattformar gör detta åt dig automatiskt om du installerar rätt plugin eller markerar rätt ruta.

Det du bör göra är att lära känna de olika typerna av strukturerad data som du kan använda på din webbplats och sedan se till att implementera dem. Oroa dig inte - du behöver inte vara en kodapa för att göra detta. Det finns många tillgängliga verktyg som kan göra det åt dig.

Men om jag var du skulle jag passa på att öppna Google Search Console och kontrollera din rapport för structured data för att se om den visar några kritiska fel. Du kan se detta i panelen till vänster:

Misstag #7: Du använder canonicals fel på dina numrerade sidor

Problemet

Vi återgår nu till canonicals. Något jag ofta ser – särskilt om våra kunder tidigare har samarbetat med andra SEO-byråer – är det kritiska misstaget att dina numrerade sidor "kanokaniliseras" som sida 1.

Kanonisering är en signal du skickar till Google som visar vilken sida du tycker bör rankas.

Dina numrerade sidor är de extra sidorna du ser i nätbutiker där du kan bläddra mellan sidorna 1, 2, 3 och så vidare.

Ett dåligt råd som vissa följer är att om du kanoniserar allt efter sida 2 till första sidan så kan du konsolidera dina rankingsignaler. I vissa fall kan detta – potentiellt – vara sant. I nästan alla fall betyder det att du hindrar Google från att indexera innehåll bortom sida 1. Det betyder att de olyckliga produkter som inte visas på sida 1 är mycket, mycket osannolika att rankas.

Lösningen

Lösningen på detta problem är mycket enkel: gör det inte. Istället bör alla sidnumrerade sidor kanoniseras till sig själva (känd som "self reference canonical"). I de flesta fall sker detta automatiskt, men annars måste du hitta den del av ditt e-handelssystem som hanterar sidnumrering och justera dina sidinställningar.

I vissa äldre system kräver detta tyvärr manuell kodning.

Misstag #8: Du lämnar sorteringen åt slumpen

Problemet

Detta problem relaterar till djupgående struktur och är därför kopplat till misstag #2. En bra tumregel är att ju djupare en sida är, desto längre bort är den från förstasidan – och desto mindre viktig blir den i Googles ögon.

Låt oss återgå till sorteringen. De flesta nätbutiker har ett eller annat sätt att sortera sidor. Du kan sortera alfabetiskt, efter pris (lågt till högt eller högt till lågt), eller efter andra kriterier. Problemet är att om du lämnar ditt e-handelssystem att sortera sidor på egen hand, så låter du i princip slumpen avgöra hur djupt dina produkter hamnar.

Det här problemet växer tillsammans med produktutbudet. Om du låter din standardsortering vara alfabetisk är det i den här ordningen Google kommer att se dina produkter. Här hjälper inte alla filter i världen eftersom det inte är något som Google tar hänsyn till när den söker genom din webbplats.

Det betyder att du hela tiden kommer att skicka olika signaler till Google – och det exakta innehållet på en kategorisida kan komma att avgöra hur bra den sidan rankas, förutsatt att den rankas överhuvudtaget.

Lösningen

Det finns ingen lösning som passar alla när det kommer till vilken sortering som bör vara standard. Det viktigaste är att välja din standardsortering baserat på vad som bäst arbetar mot dina mål. Du kan till exempel sortera efter:

Bästsäljare och mest populära: Visa dina kunder de produkter som andra kunder ofta köper.
Vinst: Visa dina kunder de produkter som ger dig störst vinst.
SEO-prioritet: Visa dina kunder och Google de produkter du vill ranka.

Misstag #9: Dina bilder laddas fel

Problemet

Bilder är såklart en viktig del av en webbutik. När allt kommer till kritan skulle en kategorisida utan bilder inte vara något annat än en länklista. De flesta vill ha något visuellt att se på och kvaliteten på dina bilder kan ha en påtaglig effekt på din konverteringsfrekvens. Det finns såklart många andra aspekter som har en påverkan på huruvida besökare stannar i köpprocessen, vi listar 6 generella tips om hur man bäst arbetar mot detta i den här artikeln.

Tyvärr är bilder också en av de största filtyperna. Detta kan orsaka några olika problem:

1. Du laddar stora bildfiler i fel format

De flesta e-handlare vill visa upp sina produkter i högsta möjliga detalj och upplösning. Det betyder att de ofta laddar upp bilder i samma format som när de tog dem eller fick dem från leverantören.

Problemet är att stora bildfiler i mycket hög upplösning tar väldigt lång tid att ladda. Ju längre tid det tar att ladda en sida, desto mer sannolikt är det att dina besökare lämnar igen:

En annan aspekt är vilket filformat du använder. Eftersom det spelar roll om filen du laddar är en PNG-, JPEG- eller WebP-fil.

Lösningen: Bilder ska komprimeras och laddas upp i rätt storlek och format. Du kan läsa mer om filformat i vår guide till bild-SEO.

2. Du infogar inte bilder i en fast storlek

Även om en bild ser mindre ut, betyder det inte att filen också är mindre. Därför bör du alltid se till att bilder på din webbplats infogas i en fast storlek — och den storleken ska följa den storlek bilden laddas upp i.

Det här problemet är relaterat till Core Web Vitals - specifikt till måttet som kallas Cumulative Layout Shift.

Om ramen (eller container) som bilden laddas in i inte har en fast storlek, måste din webbläsare först ta reda på storleken på bilden innan den kan laddas. Detta kan få element att hoppa runt på dina sidor, vilket orsakar en mycket dålig användarupplevelse.

Lösningen: Bilder bör kodas för att laddas i rätt storlek. Detta exempel från Ditur visar hur man ställer in en fast width och height:

Det rekommenderas också att bilderna i -taggen ska ha mått som matchar rutans dimensioner – vilket innebär att bredden och höjden som används på sidan ska vara desamma som bildens.

Videor fortsätter att öka i populäritet. Därför är det alltid en bra idé att implementera detta på sin hemsida där det är relevant. För att se till att detta görs på rätt sätt från början rekomenderar vi att läsa vår guide om hur man bäst optimerar sina videor för sökmotorer.

Misstag #10: Du har inte tagit hänsyn till produkters olika variationer

Problemet

Låt oss säga att du äger en onlinebutik som säljer kläder. Du har en grundläggande t-shirt tillgänglig i ett antal olika färger — grönt, rött, blått och så vidare. Dessa är produktvarianter. Andra sådana exempel är storlek eller material.

Så hur skapar du sidor för dessa olika variationer i din webbutik?

Vissa väljer att skapa separata webbadresser för varje färg, som sedan länkar till varandra. Sådana webbadresser kan se ut så här:

onlinestore.com /t-shirt-red

onlinestore.com/t-shirt-blue

Detta kan också göras med filter:

onlinestore.com/t-shirt?color=red

onlinestore.com/t-shirt?color=blue

Så varför är detta ett problem? Tja, det är det inte nödvändigtvis. Men det måste göras strategiskt och det måste struktureras väl. För om det inte är många användare som söker efter t.ex. en t-shirt i specifikt rött och blått har du två sidor som egentligen inte skiljer sig så mycket från varandra. Textinnehållet på dessa kommer att vara mycket lika, varumärkena är desamma - den enda skillnaden kan vara ett enstaka ord i en titel eller rubrik.

Detta gör det svårt för Google att veta vilken sida som ska rankas. Detta kan innebära skillnaden mellan en placering på första sidan av Google eller det svarta hål som är sida 2 och bortom.

Lösningen

Baserat på olika scenarier finns det flera sätt att hantera produktvariationer. Många av dem beror på den tekniska uppbyggnaden av din webbplats – det vill säga vilken CMS-lösning du använder.

De vanligaste lösningarna på detta problem är:

  1. Kanonisera färgvarianterna till en gemensam URL - så /blå och /röd kanoniseras båda till /t-shirt. Samma lösning gäller för dina filter.

  2. Många CMS-lösningar låter dig välja färger på samma sida och skillnaden syns först för dig när kunden faktiskt har beställt produkten. I det här fallet behöver du inte göra någonting.

  3. I vissa fall kan färgen vara ganska viktig eftersom vissa färger har en hög sökvolym. I många av dessa fall bör du faktiskt ha separata webbadresser för olika färgvarianter.

Hitta dina misstag med vår SEO checklista för E-handlare

Nu när du har läst om dessa tio kritiska SEO-misstag börjar du antagligen inse att upprätthålla en hög standard på sin e-handel ur ett SEO perspektiv inte är det enklaste att göra. Det krävs mycket teknisk finess för att säkerställa att Google laddar och förstår din webbutik korrekt. Att ladda den är ju trots allt det första steget mot de mest eftertraktade positionerna i Googles sökresultat.

Gå igenom de tio punkterna ovan och använd det här inlägget som en checklista för din e-handels SEO. Detta hjälper dig att avgöra vilka aspekter du kan lösa själv. Men framförallt hjälper det dig att komma förberedd till ett eventuellt möte med en extern byrå, desto mer kunskap du har, desto högre insikt i vad du bör förvänta dig av leverantören.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.